Innovaation omaksuminen sähköisessä näköislehdessä : haastattelututkimus paikallislehtiympäristössä

Abstract
Mediatoimiala on ollut nopean muutoksen kohteena vuosituhannen vaihteesta alkaen. Sähköisten medioiden myötä uusia innovaatioita syntyy ja kuolee nopeasti. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sähköisen näköislehden omaksumista tietyn asiakassegmentin keskuudessa. Näköislehden ominaisuuksista pyrittiin löytämään vaikutussuhteita tiettyihin omaksumisen osa-alueisiin. Tutkimuksen kohteena olivat näköislehteä koekäyttäneet 18–29-vuotiaat naiset. Tutkimuksessa suoritettiin kirjallisuuskatsaus ja empiirinen osuus. Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin innovaatioiden omaksumista koskeviin teoreettisiin malleihin ja käytiin läpi näiden mallien avulla tehtyä tutkimusta. Empiirisessä osuudessa suoritettiin teemahaastatteluja ja analysoitiin haastattelu teemoittelun keinoin. Lopuksi pyritään saamaan vastaus tutkimuskysymyksiin vertaamalla empiirisen osuuden ja kirjallisuuskatsauksen tuloksia. Haastatteluissa löydettiin innovaation omaksumisesta erityisesti yhteyksiä saavutettuun etuun, yhteensopivuuteen ja kokeiltavuuteen liittyen. Monimutkaisuuteen ja läpinäkyvyyteen liittyvät tulokset jäivät vähäisemmiksi. Tulokset olivat pääosin kirjallisuuskatsauksen havaintoja tukevia. Näköislehdestä kyettiin tunnistamaan tutkimuksen perustella omaksumisen kannalta oleellisimpia ominaisuuksia.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201411103206Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share