Show simple item record

dc.contributor.authorHolopainen, Elina
dc.date.accessioned2014-10-30T15:57:37Z
dc.date.available2014-10-30T15:57:37Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1448104
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44515
dc.description.abstractTutkimus tarkastelee Valtionrautateiden eli VR:n mainontaa kolmella vuosikymmenellä suhteessa historialliseen kontekstiinsa. Teoreettisena lähtökohtana on elokuvahistorioitsija Barbara Klingerin näkemys, että tutkijan tulee huomioida mahdollisimman laajasti tutkittavan kohteen eri kontekstit, joihin kuuluvat niin tuotannolliset ja inter-tekstuaaliset, kuin sosiaaliset ja historialliset kontekstit. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, miten VR:n vaiheet, kulloinenkin yhteiskunnallinen tilanne aate- ja arvomaailmoineen sekä yleiset mainonnan suuntaukset näkyvät aineistossa. Tutkimusaineistona on käytetty VR:n mainosjulisteita ja –esitteitä sekä aikalaiskirjoituksia, kuten juhlahistorioita ja lehtikirjoituksia. Aineiston tulkinnassa hyödynnän myös pohjoisamerikkalaisten tutkijoi-den Leissin, Klinen ja Jhallyn mainonnan historian periodisointimallia. Valtionrautatiet aloitti organisoidun mainostoiminnan 1930-luvulla, jolloin mainonta Suomessa yleistyi voimak-kaasti. Yksityinen kulutus sekä vapaa-ajan matkailu lisääntyivät ja tulivat laajemmin eri kansanryhmien ulottuville. Myös ulkomaalaisia turisteja houkuteltiin Suomeen matkailumainonnan avulla. 1920-luvulla alkanut autoistuminen oli asettanut VR:n tiukkaan kilpailutilanteesen matkustajista ja valtion liikennemäärärahoista. VR alkoi suunnitel-mallisesti parantaa matkustajille suunnattuja palveluitaan ja tarjota erilaisia alennus- ja erikoislippuja, joita alettiin mainostaa lehti-ilmoituksilla, mainosjulisteilla ja –esitteillä. 1930-luvulla vanhanaikaiseksi ja byrokraattiseksi valtion laitokseksi mielletty VR hyödynsi mainoksissaan rohkeasti aikakauden mainonnan trendejä, jotka ottivat vaikutteita kuvataiteen kansainvälisestä modernismista. Lupaavasti alkanut matkailun kehitys päättyi talvisodan syttymiseen. Valtionrautateillä alkoi pitkä ja raskas kausi, jolloin rautatiet olivat kuljetuskapasiteettinsa äärirajoilla, eikä mainontaa tarvittu matkailijoiden houkuttelemiseksi. Vasta vuonna 1948 kuljetustilanne normalisoitui niin, että VR ryhtyi jälleen mainostamaan palveluitaan. 1950-luvun mainonnalle tyypillisiä olivat värikkäät ja humoristi-set mainosjulisteet, jotka koristivat sodan jälkeistä Suomea asemien seinillä ja näyteikkunoissa. Alkuajoista lähtien VR:n mainonta oli läheisessä suhteessa Suomen virallista matkailumainontaa tuottavien tahojen kanssa. VR:n julis-teidenvaihtosopimukset eri maiden rautatieyhtiöiden kanssa toimivat yhtenä mahdollisena kanavana Suomen maa-kuvan viestinnälle, joka oli erityisen tärkeässä roolissa itsenäisyyden ensimmäisinä vuosikymmeninä ja toisen maailmansodan jälkeen. VR:n mainonta tutkimusajanjaksolla ei ollut puhtaasti kaupallista, vaan pikemminkin tiedottavaa mainontaa, jolla valtion laitos opasti asiakkaita rautateiden palvelujen käyttämisessä. VR:n mainonta ei kuitenkaan näkyvästi poikennut aikakauden kaupallisesta mainonnasta, koska se hyödynsi aikansa trendejä, tyylejä ja tunnetuimpia mainonnan tekijöitä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (95 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherValtionrautatiet
dc.titleValtionrautateiden mainonta 1930-1950-luvulla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201410303147
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTaidehistoriafi
dc.contributor.oppiaineArt Historyen
dc.date.updated2014-10-30T15:57:38Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi310
dc.subject.yso1930-luku
dc.subject.yso1940-luku
dc.subject.yso1950-luku
dc.subject.ysomainonta
dc.subject.ysojulisteet
dc.subject.ysorautatiet
dc.subject.ysomatkailu
dc.subject.ysomodernismi
dc.subject.ysomainosgrafiikka
dc.subject.ysomainokset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record