Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPenttinen, Heidi
dc.date.accessioned2014-10-18T08:22:19Z
dc.date.available2014-10-18T08:22:19Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44438
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ja kuinka paljon englannin kielen vaikutus näkyy ruotsinkielisissä teksteissä, jotka oppilaat kirjoittivat lukio-opintojensa aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli myös tutkia sitä, vähentyykö englannin kielen vaikutus sillä aikavälillä, jonka aikana tekstit on kirjoitettu. Tutkimukseen osallistui neljä oppilasta, joista kolme oli naispuolisia oppilaita ja yksi oli miespuolinen. Oppilaat kirjoittivat kolme tekstiä viidestä eri teemasta. Ensimmäinen teksti kaikista teemoista kirjoitettiin syksyllä 2010, toinen syksyllä 2011 ja kolmas keväällä 2012. Oppilaat osallistuivat Jyväskylän yliopiston Topling-tutkimushankkeeseen, jonka tavoitteena on selvittää, kuinka oppilaiden kirjoitustaito parantuu suomen, ruotsin ja englannin kielten kohdalla. Hypoteesini oli, että englannin kielen vaikutus vähenee lukioaikana ja että englannin kieli näkyy monipuolisella tavalla oppilaiden teksteissä. Hypoteesi englannin kielen monipuolisuudesta osoittautui oikeaksi, sillä englannin vaikutus oli nähtävissä esimerkiksi lainasanoissa, verbi- ja sanavalinnoissa sekä sanojen kirjoitusasuissa. Hypoteesi siitä, että englannin kielen vaikutus vähenisi lukioaikana, on kuitenkin hankala todistaa oikeaksi näin pienellä otosmäärällä. Osa oppilaista ei esimerkiksi turvautunut englannin kieleen ensimmäisessä tekstissä, mutta englannin vaikutus oli nähtävissä toisessa ja kolmannessa tekstissä. Näin ollen on mahdotonta tietää, onko ollut kyse sattumasta sillä kertaa, kun englannin kielen vaikutus ei ole ollut havaittavissa. Tämän tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, koska otos on määrältään niin suppea. Tutkimus antaa kuitenkin arvokasta tietoa ruotsinopettajille siitä, miten oppilaat hyödyntävät muita kieliä kirjoittaessaan tekstejä ruotsiksi. Tulevissa tutkimuksissa muiden kielten siirtovaikutusta ruotsin kieleen voisi tutkia suuremmalla otosmäärällä ja haastattelemalla ruotsin kielen opettajia, jolloin myös heidän mielipiteensä saataisiin mukaan tutkimukseen.fi
dc.format.extent44
dc.language.isoswe
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherengelskans påverkan
dc.subject.otherTopling-projektet
dc.subject.otherB-svenska
dc.subject.othergymnasium
dc.subject.otheruppsatser
dc.title"Ungdomar blir too tired när de är too much i nätet" : engelskans påverkan på finska gymnasieelevers uppsatser i B-svenska
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201410183058
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.date.updated2014-10-18T08:22:20Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot