Show simple item record

dc.contributor.authorHämäläinen, Mervi
dc.date.accessioned2014-10-04T13:12:23Z
dc.date.available2014-10-04T13:12:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1446473
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44378
dc.description.abstractLiiketoimintamalli on käsite, joka on yleistynyt viimeisen kahden vuosikymmenen aikana elektronisen liiketoiminnan kehittymisen myötä. Nykyisin liiketoimintamalli käsitettä käytetään myös muilla teollisuuden aloilla. Huolimatta siitä, että liiketoimintamalli käsitteenä on vakiintunut liiketalouden ammattilaisten keskuudessa, tieteellistä yhteisymmärrystä siitä mitä liiketoimintamallilla tarkasti tarkoitetaan ja mitä se pitää sisällään, ei ole saavutettu. Viimeaikaiset tieteelliset artikkelit liiketoimintamalleista painottavat kuitenkin arvon luomista, arvon lunastamista sekä asiakaskeskeisyyttä keskeisinä teemoina liiketoimintamallin suunnittelussa. Pro gradu –tutkielman ensisijaisena tavoitteena on tutkia kirjallisuudesta niitä elementtejä, prosesseja ja toimintatapoja, joiden avulla liiketoiminnan arvonmuodostamisen mahdollisuuksia voidaan löytää ja tuoda esille. Lisäksi tavoitteena on luoda kirjallisuuden perusteella liiketoimintamallikehys, joka sisältää oleelliset tekijät asiakaskeskeisen ja arvoperusteisen liiketoimintamallin luomiseksi. Materiaalia lisäävä valmistus tai paremmin tunnettu käsite 3D –tulostus on teknologia, jonka uskotaan mullistavan perinteisen teollisen valmistustavan. Pro gradu –tutkielmassa pyritään selvittämään kuinka materiaalia lisäävä valmistusmenetelmä vaikuttaa yrityksen nykyiseen liiketoimintamalliin ja arvon muodostamiseen.fi
dc.description.abstractDuring the past two decades Business Model reached a status among business management and literature. Business models are often perceived as invented and implemented in electronic business companies only, however business model design is currently widely used also among other industrial fields. Nev-ertheless business models have rather long history, there still is much confusion what business models are and how they can be used in business development. In addition business models’ scientific research and practical implementation have not fully found common understanding. Value, value creation, delivery and capture play central roles in business model creation and form a basic principle for business model design. The primary purpose of the Master Thesis is to explore the literature review and discover where and how value is created and which elements, process and methods are essential and most beneficial for creating a customer-centric and value-based business model. Intention is to compose a business model framework, which has a scientific foundation, but is practical enough to interest and benefit the business practitioners. The development of additive manufacturing (AM) technology or three-dimensional (3D) printing is expected to transform manufacturing and compa-ny business models. Master Thesis’s secondary purpose is to observe what im-pacts AM technology has for the company’s business model and how the tech-nology will change companies’ business models.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (62 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherbusiness model
dc.subject.otherstakeholder
dc.subject.otherstakeholder theory
dc.subject.othervalue
dc.subject.othervalue creation
dc.subject.othervalue co-creation
dc.subject.other3D printing
dc.subject.otheradditive manufacturing
dc.subject.otherrapid prototyping
dc.titleCustomer centric and value-based business model design : impacts of the additive manufacturing technology on firm's business model
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201410042932
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietojenkäsittelytieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Computer Science and Information Systemsen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2014-10-04T13:12:23Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoliiketoimintamallit
dc.subject.ysosidosryhmät
dc.subject.ysoarvonluonti
dc.subject.ysoarvo
dc.subject.yso3D-tulostus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record