Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPulli, Reetta
dc.contributor.authorSaarela, Pilvi
dc.date.accessioned2014-09-24T11:44:23Z
dc.date.available2014-09-24T11:44:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1465736
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44327
dc.description.abstractReetta Pulli ja Pilvi Saarela. Onnellisuutta etsimässä. Miten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa? Pro gradu-tutkielma. Kevät 2014. Opettajan-koulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. 81 s. Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää, miten alakoulun oppimateriaalissa kuvataan onnellisuutta, ja missä yhteyksissä käsite esiintyy. Onnellisuus on tutkimusalana melko uusi, eikä sitä ole tutkittu juurikaan lasten osalta. Halusimme selvittää, millainen kuva onnellisuudesta voi lapsille muodostua oppimateriaalin perusteella. Tutkimuksemme on lähestymistavaltaan laadullinen tutkimus. Aineistomme koostuu 4.−6. luokan oppikirjoista äidinkielessä, ympäristötiedossa, biologiassa, uskonnossa ja elämänkatsomustiedossa. Tutkimuksemme on oppikirja-analyysi, jossa sisällönanalyysi tutkimusmenetelmänä auttaa luomaan tiivistetyn kuvauksen siitä, miten onnellisuus esiintyy oppikirjoissa. Kävimme läpi aineistoa lukemalla oppimateriaalia ja kokosimme mainintoja onnellisuudesta kevään ja syksyn 2013 aikana. Poimintojen luokittelussa käytimme teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Maininnat onnellisuudesta jaoimme neljään pääluokkaan: onnellisuuden lähteillä, onnellisuuden kuvaukset, onnellisuus ja tunnekasvatus sekä onnellisuus ja arvokasvatus. Tutkimus osoitti, että onnellisuus esiintyy käsitteenä kaikissa tutkimissamme oppiaineissa, mutta oppiaineiden välillä on eroja. Eniten mainintoja esiintyi äidinkielen aineistossa, mutta kattavimmin ja syvällisimmin onnellisuutta käsitellään elämänkatsomustiedossa ja uskonnossa. Tulosten perusteella voidaan todeta, että onnellisuutta ei kuitenkaan käsitellä kovin kattavasti alakoulun oppimateriaalissa, ja sen esilletuominen ja painottaminen opetuksessa on lähinnä opettajasta kiinni.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (76 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheronnellisuus
dc.subject.otherhyvinvointi
dc.subject.othertunnekasvatus
dc.subject.otherarvokasvatus
dc.subject.otheroppimateriaali
dc.titleOnnellisuutta etsimässä : miten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa?
dc.title.alternativeMiten onnellisuutta kuvataan alakoulun oppimateriaalissa?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409242857
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2014-09-24T11:44:24Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoonnellisuus
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysoarvokasvatus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysooppikirjat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot