Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHiekkanen, Tomi
dc.date.accessioned2014-09-22T06:20:09Z
dc.date.available2014-09-22T06:20:09Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1445904
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44308
dc.description.abstractTutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. Muutos on osa laajempaa opetussuunnitelmajärjestelmään koh-distunutta kehitystä ja sen kautta on mahdollista luoda laajempi kuva koulutuksen kehittämisestä ajanjakson suomalaisessa yhteiskunnassa. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten opetussuunnitelman perusteet historian osalta laadit-tiin, miten lukion rakenteeseen kohdistuneet muutokset ja ajanjaksolla uudistuneet oppimis- ja tiedonkäsitystä koskevat teoriat vaikuttivat perusteiden syntyyn sekä mitkä tahot ottivat osaa muutostyöhön. Tutkielma perustuu opetussuunnitelmauudistuksessa syntyneisiin Opetushallituksen pöytäkir-joihin, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton hallituksen pöytäkirjoihin ja liiton jäsenlehti Kleioon, sekä Opetushallituksen Kasvatus&Aika -julkaisusarjassa julkaisemiin aihepiiriä kos-keviin teoksiin. Tutkielman perustella on nähtävissä, että Opetushallituksen lisäksi myös Historian ja yhteiskun-taopin opettajien liitolla oli muutoksessa merkittävä rooli. Lukion siirtyminen luokattomaan kurssimuotoiseen järjestelmään loi muutokselle rakenteelliset puitteet, mutta sisällölliset puitteet syntyivät pääosin uusien oppimis- ja tiedonkäsitysten seurauksena, joita Opetushallitus pyrki edistämään. Näiden uudistuneiden käsitysten seurauksena opetussuunnitelman perusteiden mu-kaista oppiainesta karsittiin runsaasti ja opetuksen tavoitteeksi tuli aiemman laajojen tietomäärien opettelun sijaan teemapohjainen ilmiöiden ymmärtäminen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (83 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheropetussuunnitelmat
dc.subject.otherlukio
dc.subject.otherlukiouudistus
dc.subject.otherhistorian opetus
dc.subject.otheroppimiskäsitys
dc.subject.othertiedonkäsitys
dc.titleKronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
dc.title.alternativeVuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409222834
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosHistorian ja etnologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of History and Ethnologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSuomen historiafi
dc.contributor.oppiaineFinnish Historyen
dc.date.updated2014-09-22T06:20:15Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3031
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.subject.ysotiedonkäsitys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot