Partio kasvattajana

Abstract
Mäkinen, S. 2013. Partio kasvattajana. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Opettajankoulutuslaitos. Jyväskylän yliopisto. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, onko partiotoiminnalla suotuisa vaikutus peruskoulun oppimistavoitteiden saavuttamiseen. Partion ja peruskoulun tavoitteet ovat samansuuntaiset ja osin jopa yhtenevät, joten hypoteesina oli, että partiolaiset asennoituvat tilastollisesti merkitsevästi enemmän peruskoulun kasvatustavoitteiden suuntaisesti kuin vertailuryhmänä olleet peruskoululaiset, jotka eivät ole missään varhaisnuorisotoiminnassa mukana. Tuloksia käsiteltiin faktorianalyysillä. Saatuja faktoripisteitä vertailtiin t-testillä. Partiolaisten asenteissa oli vain vähäisiä eroja kontrolliryhmään. Sen sijaan riippumattomista muuttujista sukupuoli, koulutodistuksen keskiarvo, perheiden osallistuminen seurakunnan toimintaan ja keskustelu vanhempien kanssa vaikuttivat tilastollisesti erittäin merkitsevästi useisiin kokonaispersoonallisuuden osa-alueisiin. Tulosten perusteella partiotoiminta ei edistä peruskoulun kasvatustavoitteiden saavuttamista. Tutkijalle tulos oli yllättävä. Erityisesti auttaminen– sekä luonto ja kädentaito –faktori olivat sellaisia alueita, joilla arvelin olevan tilastollisesti erittäin merkitseviä eroja. Tutkijalle tulee mieleen kysymys, onko partiotoiminta ajautunut pois näiltä perinteisesti partiotoimintaan mielletyiltä alueilta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409192829Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share