ADHD-diagnosoitujen oppilaiden vanhempien opettajakäsitykset

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä vanhemmilla, joiden lapsella on diagnosoitu ADHD, on opettajista ja opettajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Vanhempien kokemukset ja käsitykset opettajista ovat merkityksellisiä, sillä niiden kautta voidaan paremmin ymmärtää opettajien suhtautumista tukea tarvitseviin oppilaisiin sekä yhteistyöhön vanhempien kanssa. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia oli yhteensä 19, 13 äitiä ja 6 isää. Tutkimussuuntaus mukailee fenomenografista tutkimusotetta, sillä tarkoituksena oli kuvailla, analysoida ja ymmärtää haastateltavien kokemuksia ja käsityksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin fenomenografisesti. Vanhempien käsitykset opettajista ja opettajien kanssa tehtävästä yhteistyöstä muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden. Vanhempien opettajakäsitykset jakautuivat seitsemään kuvauskategoriaan, jotka sisältävät käsityksiä opettajan suhtautumisesta ja asenteesta, pedagogisesta osaamisesta, tiedosta ja osaamisesta liittyen ADHD-diagnoosiin ja oireisiin, sitoutuneisuudesta työhön, persoonallisuudesta, yhteistyöstä vanhempien kanssa sekä syyllistävästä ja syrjivästä toiminnasta. Vanhempien käsitykset olivat jakautuneet selvästi positiivisiin ja negatiivisiin käsityksiin, mikä kertoo vanhempien erilaisista opettajakokemuksista. Vanhempien käsityksissä korostuivat erityisesti opettajan tieto ja osaaminen ADHD-diagnoosiin liittyen, vanhempien asiantuntijuuden arvostaminen sekä opettajan suhtautuminen ADHD-diagnosoituun oppilaaseen ja kodin ja koulun yhteistyöhön.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409102770Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share