ADHD-diagnosoitujen oppilaiden vanhempien opettajakäsitykset
Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä vanhemmilla, joiden
lapsella on diagnosoitu ADHD, on opettajista ja opettajien kanssa tehtävästä
yhteistyöstä. Vanhempien kokemukset ja käsitykset opettajista ovat merkityksellisiä,
sillä niiden kautta voidaan paremmin ymmärtää opettajien suhtautumista tukea
tarvitseviin oppilaisiin sekä yhteistyöhön vanhempien kanssa.
Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Haastateltavia
oli yhteensä 19, 13 äitiä ja 6 isää. Tutkimussuuntaus mukailee fenomenografista
tutkimusotetta, sillä tarkoituksena oli kuvailla, analysoida ja ymmärtää
haastateltavien kokemuksia ja käsityksiä. Tutkimusaineisto analysoitiin
fenomenografisesti. Vanhempien käsitykset opettajista ja opettajien kanssa tehtävästä
yhteistyöstä muodostivat tutkimuksen tulosavaruuden.
Vanhempien opettajakäsitykset jakautuivat seitsemään kuvauskategoriaan, jotka
sisältävät käsityksiä opettajan suhtautumisesta ja asenteesta, pedagogisesta
osaamisesta, tiedosta ja osaamisesta liittyen ADHD-diagnoosiin ja oireisiin,
sitoutuneisuudesta työhön, persoonallisuudesta, yhteistyöstä vanhempien kanssa sekä
syyllistävästä ja syrjivästä toiminnasta.
Vanhempien käsitykset olivat jakautuneet selvästi positiivisiin ja negatiivisiin
käsityksiin, mikä kertoo vanhempien erilaisista opettajakokemuksista. Vanhempien
käsityksissä korostuivat erityisesti opettajan tieto ja osaaminen ADHD-diagnoosiin
liittyen, vanhempien asiantuntijuuden arvostaminen sekä opettajan suhtautuminen
ADHD-diagnosoituun oppilaaseen ja kodin ja koulun yhteistyöhön.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409102770Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish