Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorOjanperä, Erja
dc.date.accessioned2014-09-09T11:49:03Z
dc.date.available2014-09-09T11:49:03Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1445360
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44220
dc.description.abstractKehittämishankkeen eräänä tarkoituksena on antaa kokonaiskuva alakoulun oppilaanohjauksesta sekä osoittaa alakoulun ohjauksen tarpeellisuus. Ohjaus ja opettaminen eivät ole erillisiä, jokainen opettaja on samalla myös ohjaaja. Opetus on parhaimmillaan opiskelun ja oppimisen ohjaamista. Opettajan tehtäviin kuuluu myös kasvatus, oppilaan kasvun ja kehityksen tukeminen. Perusopetuslain mukaan oppijalla on oikeus saada opintojen ohjausta. Peruskoulun tavoitteena ovat jatko-opinnot ja paikka alati muuttuvassa työelämässä; jos jo alakoulussa on opintojen ohjausta, on yläkoulussa ja jatko-opinnoissa ohjaaminen ja opiskelu todennäköisesti helpompaa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti oppijaa ohjataan opiskelussa ja oppimisessa, kokonaisvaltaisessa kasvun ja kehityksen tukemisessa sekä elämänsuunnittelun- ja uravalinnan ohjauksessa myös alakoulussa. Jo alakoulussa on hyvä miettiä asioita kuten, millainen minä olen, mikä työ minua kiinnostaa, millaisia ammatteja on olemassa ja mikä ammatti sopisi minulle. Kehittämishankkeen toisena tarkoituksena on antaa esimerkki siitä, miten alakoulun oppilaanohjaus voidaan järjestää ohjaussuunnitelman muodossa. Alakoulun ohjausta ja ohjaussuunnitelmaa, sen kohdetta, tavoitteita, tehtävää ja sisältöä sekä ohjauksen toimijoiden työnjakoa perustellaan ohjausteorioilla, kuten Linda Gottfredsonin teorialla ammatillisesta suuntautumisesta ja kehityskulusta kompromissina ja sosiodynaamisella ohjauksella. Alakoulun ohjausta ja ohjaussuunnitelmaa perustellaan myös holistisella opiskelijakeskeisellä ohjausmallilla, tutkimuksilla, perusopetuksen oppilaanohjauksen hyvillä käytänteillä sekä perusopetuksen opetussuunnitelmilla. Kuvattu ohjaussuunnitelma ei ole valmis ohjaussuunnitelma, mutta toimii pohjana varsinaiselle, kaikkien ohjaustoiminnassa mukana olevien kanssa yhteistyönä työstettävälle suunnitelmalle. Alakoulun ohjaussuunnitelmassa kerrotaan hyvän ohjaussuunnitelman tunnusmerkit, kerrotaan ohjauksen kohde, tavoite ja tehtävät. Ohjauksen toimijat tehtävineen sekä heidän työnjakonsa ja vastuualueensa ohjauksessa, ohjauksen järjestäminen ja lukuvuosittainen aikataulutus sekä ohjauksen toiminnot sisältöineen ja menetelmineen kuvataan. Hyvässä ohjaussuunnitelmassa on kerrottu aina myös ohjauksen eettiset periaatteet.
dc.format.extent34 sivua
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos
dc.relation.ispartofseriesOhjauksen kehittämishankkeita ja käytänteitä
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherGottfredson, Linda
dc.subject.otherohjaussuunnitelma
dc.subject.otheralakoulun ohjauksen kehittäminen
dc.subject.otherholistinen ohjausmalli
dc.subject.otherprimary-school counselling
dc.subject.othercounselling program
dc.subject.otherHolistic Career Guidance Model
dc.titleAlakoulun ohjausta kehittämässä : teoriaa ja käytäntöä
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201409092762
dc.type.dcmitypeTexten
dc.relation.issn1796-4717
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysooppilaanohjaus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot