Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

"Ei kukaan normaalis elämässä tuu tyrkyttää sulle, vaan sun pitää ite tehä" : vaikeita tilanteita ja kohtaamisia sosiaalityössä asiakkaiden näkökulmasta

Thumbnail
Katso/Avaa
305.1 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Vääri, Anni
Päivämäärä
2014
Oppiaine
SosiaalityöSocial Work

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia sosiaalityön asiakkailla on saamastaan kohtelusta ja miten he kokevat oman käytöksensä vaikeissa tilanteissa vuorovaikutuksessa työntekijään. Tutkimuksessa haastateltiin 11 sosiaalityön asiakasta. Haastattelut olivat teemahaastatteluja ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä. Sosiaalityössä saatu kohtelu ja palvelu koettiin enimmäkseen asialliseksi ja toimivaksi. Haastateltavien kertomuksissa ilmeni kokemuksia tuen ja kontrollin vuorottelusta ja näyttäytymisestä saman asian eri puolina. Huonoina kokemuksina haastateltavat kertoivat vuorovaikutuksen ja keskinäisen ymmärryksen puutteesta suhteessa työntekijään. Työntekijä koettiin kielteisesti suhtautuvana, ylimielisenä, töykeänä, loukkaavana, halveksivana, painostavana, provosoivana, epäjohdonmukaisena ja mielivaltaisena. Asiakkuuteen liitettiin häpeän, leimaavuuden ja lamaannuttavuuden kokemuksia. Työntekijöiden tekemät ratkaisut koettiin liian tiukkoina. Omista asioista kyseleminen ja kertominen koettiin tungettelevana ja tarpeettomana. Työntekijöiden toiminta ja ratkaisut koettiin kaavamaisina sekä asiakkaita ja heidän vaikeuksiaan luokittelevina. Haastateltavat kokivat, että heitä ei kuulla riittävästi ennen päätösten tekemistä. Haastateltavat kokivat epäluottamusta, salailua ja valehtelua. Epäluottamusta koettiin suhteessa työntekijöihin ja nähtiin, etteivät työntekijät luota asiakkaisiin. Haastatteluissa ilmeni sekä kokemuksia voimakkaasta reagoimisesta työntekijää kohtaan ristiriitatilanteissa että hiljenemisestä ja alistumisesta. Taustalla oli hetkellinen tilanteeseen reagoiminen, vastentahtoisia ratkaisuja, kokemuksia oman mielipiteen sivuuttamisesta ja epäluottamuksesta, mielenterveyden ongelmia ja pelkoa, että voimakas reagointi voisi vaikuttaa kohteluun ja saatavaan tukeen. Haastateltavat toivoivat asiallista, inhimillistä ja ennakkoluulotonta kohtelua. Kuuntelemista, kokonaisuuden huomioimista, itseohjautuvuuden tukemista ja varhaista tukea peruspalveluissa pidettiin tärkeänä. Toivottiin avointa tiedottamista sekä oikeuksista ja vaihtoehdoista kertomista. Ratkaisujen tulisi perustua näyttöön ja yhteisiin sopimuksiin ja ne tulisi perustella selkeästi asiakkaille. Asiasanat: Sosiaalityö, asiakkaiden kokemukset, vaikeat tilanteet ...
Muu nimeke
Vaikeita tilanteita ja kohtaamisia sosiaalityössä asiakkaiden näkökulmasta
Asiasanat
Sosiaalityö asiakkaiden kokemukset vaikeat tilanteet sosiaalityö asiakkaat asiakkuus kokemukset sosiaalihuolto aggressiot työpaikkaväkivalta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201409072744

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Omni-kanavaisen asiakaskokemuksen muodostuminen asiakasmatkalla : haastattelututkimus suomalaisen vaatebrändin asiakkaiden ostokokemuksista 

    Mali, Eveliina (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on lisätä tietoa asiakaskokemuksen muodostumisesta omni-kanavaisessa ostoprosessissa. Tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksen ja empiirisen tutkimuksen keinoin. Omni-kanavainen ...
  • "Ne ei oikeen ymmärrä, mitä se on olla täällä maalla" : aikuissosiaalityön asiakkaiden kokemuksia kuntaliitoksen aiheuttamista muutoksista sosiaalipalveluissa 

    Tuomivirta, Sari (2015)
  • Asiakasväkivalta lastensuojelun sosiaalityössä 

    Manninen, Maaret (2018)
    Tarkastelen pro gradu-tutkielmassa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa. Tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten lastensuojelun sosiaalityöntekijät kokevat ja määrittelevät asiakasväkivaltaa ...
  • Kuka suojelee ja ketä? : johtamistyön tasot sosiaalityössä kohdattavaa asiakasväkivaltaa käsittelevissä tutkimuksissa 

    Väisänen, Henna (2022)
    Kandidaatintutkielmassani tutkin asiakasväkivaltaa sosiaalityössä esiintyvänä ilmiönä ja siihen liittyviä johtamiskäytäntöjä. Kuvailen sosiaalityöntekijöiden kohtaamaa asiakasväkivaltaa ja sen seurauksia niin työntekijälle ...
  • Lastensuojelun asiakassuunnitelma sosiaalityön legitimoinnin välineenä : tutkimus Helsingin lastensuojelun avohuollon sosiaalityössä kirjoitetuista asiakassuunnitelmista 

    Jokinen, Anitta (2014)
    Lastensuojelun asiakassuunnitelma on lakisääteisesti määritelty asiakirja, joka on oltava jokaisella lastensuojelun sosiaalityön asiakkaana olevalla lapsella. Asiakassuunnitelma on sekä lastensuojelun työväline että asiakkaan ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre