dc.contributor.author | Hagman, Susanna | |
dc.date.accessioned | 2014-08-26T09:09:24Z | |
dc.date.available | 2014-08-26T09:09:24Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1444638 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44105 | |
dc.description.abstract | Tutkielmassa tarkastellaan taide- ja kulttuurikasvatukselle annettuja merkityksiä erityisenä kiinnostuksen kohteena peruskoulujen kulttuurikasvatussuunnitelmat. Diskurssianalyysin menetelmin tutkielmassa selvitetään kulttuurikasvatusta käsittelevästä diskurssista taiteelle, kulttuurille, taidekasvatukselle sekä kulttuurikasvatukselle luotuja merkityksiä. Suomen kontekstissa kulttuurikasvatusdiskurssin yhteydessä esiin nousivat erityisesti kulttuurisen tasa-arvon kysymykset.
Tutkielmassa tarkastellun diskurssin muodostivat paikallisten kulttuurikasvatussuunnitelmien yhteydessä ja niitä varten luodut julkiset dokumentit, hallinnolliset julkaisut sekä taidekasvatusta ja kulttuuripolitiikkaa käsittelevät teoriateokset. Näitä eri tekstejä tutkimalla kartoitettiin Suomessa vallitsevia peruskoulujen taide- ja kulttuurikasvatukseen liittyviä käsityksiä, linjauksia ja tavoitteita. Tutkielmassa pyrittiin myös vertaamaan valtakunnallisia linjauksia paikallisiin linjauksiin. Tässä yhteydessä pyrittiin myös tarkastelemaan mahdollisia ongelmakohtia sekä parannustarpeita kulttuurikasvatuksen käytännöissä ja ohjeistuksissa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (108 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | kulttuurikasvatussuunnitelma | |
dc.title | Katsaus perusopetuksen taide- ja kulttuurikasvatukseen : tutkielma Suomen kulttuurikasvatussuunnitelmien taidekasvatukselle antamista merkityksistä | |
dc.title.alternative | Tutkielma Suomen kulttuurikasvatussuunnitelmien taidekasvatukselle antamista merkityksistä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201408262647 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Taiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Art and Cultural Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Taidekasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art Education | en |
dc.date.updated | 2014-08-26T09:09:25Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 311 | |
dc.subject.yso | lastenkulttuuri | |
dc.subject.yso | kulttuuripolitiikka | |
dc.subject.yso | kulttuurikasvatus | |
dc.subject.yso | taidekasvatus | |
dc.subject.yso | kasvatus | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |