Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus
Emma Laine (2014). Erityiskoulua käyvien lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuus. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 92 s., 5 liitettä.
Tutkielman tarkoituksena oli tutkia kuntien ja valtion erityiskouluissa opiskelevien 5.–10 -luokkalaisten lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuutta ja liikunnallisia harrastuksia. Liikunta-aktiivisuutta ja liikunnallisia harrastuksia tarkasteltiin oppilaiden sukupuolen ja iän suhteen. Eri-tyiskouluihin lähetetyin kyselylomakkein toteuttamaani tutkimukseen osallistui yhteensä 181 oppilasta (63 tyttöä ja 118 poikaa) 11 eri koulusta. Oppilaat olivat iältään 11–18 -vuotiaita (keski-ikä 13,5 vuotta). Aineisto kerättiin touko-syyskuun 2013 välisenä aikana. Oppilailla oli lomakkeen saatuaan kaksi viikkoa aikaa täyttää lomake aikuisen apua tarvittaessa hyödyntäen. Aineisto analysoitiin SPSS Statistics 20.0 ohjelmalla. Aineiston tilastollisessa analysoinnissa käytettiin ristiintaulukointia ja kaksisuuntaista varianssianalyysia.
Liikunta-aktiivisuuden määrän voi kokonaisuudessaan sanoa olevan pojilla suurempi kuin tytöillä ja nuoremmilla suurempi kuin vanhemmilla ikäryhmillä. Pojat olivat tilastollisesti joko yhdellä tai molemmilla analyysitavoilla tarkasteltuina tyttöjä aktiivisempia liikkujia verrattaessa sukupuolten yleistä liikunta-aktiivisuutta sekä urheiluseurassa, omatoimisesti ja koululiikunnassa harrastetun liikunnan määrää. Nuorin tai nuorimmat ikäluokat olivat joko yhdellä tai molemmilla analyysitavoilla tarkasteltuna tilastollisesti vanhempia ikäluokkia aktiivisempia puolestaan yleisessä liikunta-aktiivisuudessa ja hikoiluttavasti ja hengästyttävästi sekä omatoimisesti harrastetussa liikunnan määrässä. Myös välituntien ja liikunta- ja retkipäivien aikana suoritettu liikunnan määrä oli nuoremmilla tilastollisesti suurempi. Erityiskoululaisista 38,1 % liikkui liikun-tasuositusten mukaisesti.
Eniten harrastetut liikuntalajit olivat sukupuolesta ja ikäryhmästä riippumatta pyöräily, uinti ja kävely ja pojilla lisäksi jalkapallo ja sähly. Eri liikuntakategorioissa harrastetut lajit esitettiin sukupuolittain ja ikäryhmittäin, mutta tilastollisesti merkitseviä eroja ei ilmennyt, sillä testejä ei pystytty liikuntalajeista esitettyjen kysymysten kysymysmuotojen takia tekemään. Pojilla vastauksissa korostuivat tyttöjä enemmän kuitenkin palloilulajit. Nuorimmat vastaajat harrastivat puo-lestaan vanhempia vastaajia enemmän pyöräilyä ja pihaleikkejä ja vanhemmat nuorempia enemmän kävelyä ja kuntosalilla käymistä. Tutkimustietoa voi hyödyntää esimerkiksi erityisliikunnan tarjontaan ja kehittämiseen liittyviä päätöksiä tehtäessä sekä erityiskoululaisten liikuntaa suunniteltaessa.
...
Emma Laine (2014). Physical activity of children and teenagers in special schools. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 92 pp., 5 appendices.
The purpose of the study was to examine the physical activity and sports-related hobbies of pu-pils of 5th to 10th grade in municipal or state special schools. These activities were examined in relation to pupils´ gender and age. The study was executed with questionnaires sent to special schools. A total of 181 pupils (63 girls and 118 boys) from 11 schools replied to the questionnaire. Pupils were 11 to 18 years old (average age 13,3 years). The material for the study was collected between may and october of 2013. After receiving the questionnaire the pupils had a time of two weeks for filling it out, using the help of adults if necessary. Received material was analyzed using SPSS Statistics 20.0 program. Statistical analysis of the material was carried out using crosstabulation and two-way analysis of variance.
From the results of the study can be concluded that exercise activity on the whole is greater among boys than girls, as well as greater among young than old age groups. Statistically boys were exercising more actively than girls examined with either one or both of the analysis methods, when comparing the general exercise activity and the amount of exercise executed in sport clubs, independently and at school sports. The youngest age group or groups, examined with either one or both of the analysis methods, were statistically more active in general exercise activity and in the amount of exercise causing perspiring, going out of breath as well as in individ-ually executed exercises compared to the older age groups. Also the amount of exercise during recesses, sports and field days was statistically higher among younger age groups. Of the pupils in special schools, 38,1 % were exercising according to recommendations.
Irrespective of sex or age group the most engaged sports were cycling, swimming and walking, and additionally soccer and floorball among boys. The sports engaged in different exercise categories were presented according to sex and age groups, but no statistical differences were obtained due to the form of questions in the questionnaire, which allowed no tests to be made. However the answers from boys were emphasized with ball games more than those of girls. The youngest respondents were cycling and playing outdoor games more than the older ones and the older respondents were walking and exercising at the gym more than the younger ones. The research results can be used for instance when making decisions concerning the offering and de-velopment of adapted physical activities and when planning special school pupils’ physical education.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29684]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikunta-aktiivisuuden ja liikuntaharrastuksiin osallistumisen yhteys lasten ja nuorten psyykkiseen hyvinvointiin
Mäkinen, Reko (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on luoda tämänhetkiseen tutkimuskirjallisuuteen pohjautuva katsaus siitä, kuinka liikunta-aktiivisuus ja organisoituihin liikuntaharrastuksiin osallistuminen on yhteydessä lasten ja nuorten ... -
Lasten ja nuorten liikuntaa Lumijoella ja Jyväskylässä : omaehtoiseen liikuntaan kannustavat tekijät 5., 7. ja 9. luokkalaisilla
Karjula, Henri (2014)TIIVISTELMÄ Henri Karjula (2014). Lasten ja nuorten liikuntaa Lumijoella ja Jyväskylässä. Omaehtoiseen liikuntaan kannustavat tekijät 5., 7. ja 9. luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto. ... -
Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta
Halme, Anna (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vanhempien sosiaalisen tuen yhteyttä 5.- ja 7.-luokkalaisten lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää näiden ... -
Seurassa harrastavien nuorten ruutuaika ja sosiaalisen median käyttö
Tarvainen, Olli (2021)Ruudut ovat osa arkeamme. Nuorten ruutujen ääressä käyttämä aika on usein pois aktiivisesta toiminnasta, joka on yhteydessä nuorten fyysiseen aktiivisuuteen. Sosiaalinen media taas toimii yhtenä ruutujen sisältönä. Tässä ... -
Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä
Ng, Kwok; Rintala, Pauli; Saari, Aija; Leppä, Niko; Kokko, Sami (Liikuntatieteellinen seura, 2018)Vammaisista henkilöistä puhutaan usein yhtenäisenä ryhmänä ikään kuin vamma olisi kaikilla samanlainen tai sen vaikutukset toimintakykyyn samankaltaiset. Vaikka erilaisten vammojen ja pitkäaikaissairauksien tiedetään ...