Show simple item record

dc.contributor.authorLehtinen, Mikko
dc.date.accessioned2014-07-17T20:05:25Z
dc.date.available2014-07-17T20:05:25Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1438809
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43902
dc.description.abstractTämä kaksiosainen tutkimus rakentaa ensimmäisessä osassa teoreettista välineistöä digitaalisen valokuvan ja autenttisen ruumiin käsittelemiseen yhdistämällä Michell Foucaultin ja Judith Butlerin ajatuksia. Toisessa osassa tätä välineistöä sovelletaan Intelligent Life lehden kansikuvaa käsittelevään tapaustutkimukseen, jossa kansikuvan alleviivattua digitaalista muokkaamattomutta käsitellään performatiivisen autenttisuuden näkökulmasta. Autenttisen määrittelemisen ja käytön kontrolli on tutkimuksen keskeinen teema. Foucault ja Butler yhdistyvät näkemykseksi, jonka mukaan autenttinen rakentuu teoista jotka performoivat autenttista. Autenttisen ja epäautenttisen välisen rajan hämärtäminen digitaalisen kuvan ja digitaalisen kuvanmuokkauksen autenttiselle muodostaman uhan ydin. Intelligent Lifen Cate Blanchett kansi performoi autenttisuutta tarkoin valittujen ja rajattujen virheiden kautta. Tunnistettavin digitaalisen kuvanmuokkauksen käyttä olisi virheiden ja epätäydellisyyksien -kuten ryppyjen – peittäminen, joten eksplisiittisen tapa performoida digitaalista muokkaamattomuutta on näyttämällä näitä virheitä. Tutkimuksen mukaan luonnollisen ruumiin vallankumous johon kansikuva sijoittaa itsensä naamioi normatiivisen ruumiin sorretuksi päästäkseen käsiksi vallankumousdiskurssin hyötyihin. Tutkimus myös toteaa, että luonnollinen ja autenttinen ovat tässä kontekstissa normatiivisen kontrollinen välineitä ja että autenttinen ruumis määritellään vastakkainasettelussa epänormaavisen ja toiseutta edustavan ruumiin kanssa.fi
dc.description.abstractThis study is twofold: In the first part I set out to build a theoretical toolbox for discussing authentic bodies in digital photography by combining ideas of Michel Foucault and Judith Butler. The second part is a case study of a cover of Intelligent Life featuring Cate Blanchett. The cover made a point of not being digitally manipulated and I apply the theory formulated in the first part of the study to discuss this from the point of view of performed authenticity. Control over definitions and uses of authentic is central theme of the study. Foucault and Butlers agree on the idea that authentic is composed of acts and in this study authenticity is viewed as a combination of acts that perform authenticity. The study suggests that blurring the line between authentic and unauthentic is the threat digital image and digital image manipulation pose to authentic. The Cate Blanchett cover of Intelligent Life performs authenticity by presenting carefully regulated and select imperfections. The most recognized use of digital manipulation would be hiding imperfections and from that point of view the most explicit way to perform not being digitally manipulated is to have some imperfections – wrinkles for example - visible. The study suggests that the rebellion to which the cover places itself in is masquerading the actually normative body as repressed to gain access to the advantageous discourse of rebellion. It is also concluded that natural and authentic in this context are attributes of normative control and that authentic body is defined in opposition to a non normative other of wrong bodies.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (93 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdigital photography
dc.subject.otherauthentic
dc.subject.otherperformance
dc.subject.otherbody
dc.titleThis is not a manipulation : authentic bodies in digital image
dc.title.alternativeAuthentic bodies in digital image
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201407172240
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosTaiteiden ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Art and Cultural Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineDigital Culture (maisteriohjelma)fi
dc.contributor.oppiaineInternational Master's Degree Programme in Digital Cultureen
dc.date.updated2014-07-17T20:05:25Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi319
dc.subject.ysoruumis
dc.subject.ysovalokuvat
dc.subject.ysodigitaalikuvaus
dc.subject.ysokeho
dc.subject.ysoautenttisuus
dc.subject.ysoperformatiivisuus
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record