Show simple item record

dc.contributor.authorSalminen, Mari
dc.date.accessioned2014-07-11T09:52:54Z
dc.date.available2014-07-11T09:52:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1438728
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43897
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää subitisaatiotaitojen merkitystä matemaattisena kouluvalmiutena. Kouluvalmiudella tarkoitettiin tässä tutkimuksessa aritmeettista kouluvalmiutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin esiopetusikäisten lasten subitisaatiotaitojen kehittymistä esiopetusvuoden aikana sekä sitä, millaisia eroja esiopetusikäisten lasten subitisaatiotaidoissa oli. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin subitisaatiotaitojen yhteyttä muihin matemaattisiin taitoihin, erityisesti lukujonotaitoihin, matemaattisten käsitteiden hallintaan ja lukumäärätaitoihin. Tutkimukseen osallistui 130 esiopetusikäistä lasta 13 esiopetusryhmästä. Tulokset osoittivat, että esiopetusikäisten lasten subitisaationopeus parani tilastollisesti merkitsevästi syksystä kevääseen. Tutkitut lapset määrittivät lukumäärät yhdestä kolmeen subitisoimalla. Lukumäärästä kolme alkaen he määrittivät lukumäärän laskemalla. Esiopetusvuoden syksyllä subitisaatiotehtävässä heikosti menestyneistä lapsista iso osa kehittyi esiopetusvuoden aikana voimakkaasti taidoissaan. Heidän heikot taitonsa johtuivat harjoituksen puutteesta. Kevään mittaukset erottelivat lapsista heikot, joiden taidot eivät kehittyneet juurikaan esiopetusvuoden aikana. Subitisaationopeus erotteli aineistosta eri lapsia kuin subitisaatiotarkkuus. Subitisaatiotaitojen perusteella ei voi tehdä päätelmiä lapsen muista matemaattisista taidoista, sillä tässä tutkimuksessa subitisaatiotaitojen yhteys muihin matemaattisiin taitoihin jäi korrelaatiotarkasteluissa heikoksi. Subitisaatiotaitojen merkitystä lasten lukumäärätaitoihin analysoitiin logistisella regressioanalyysilla. Subitisaatiotaidoilla ei ollut selitysosuutta lukumäärätaitoihin. Lukumäärätaitoja selittivät vahvimmin lukujonotaidot ja matemaattisten käsitteiden hallinta. Vaikka subitisaatiotaidoilla ei ollut itsenäistä selitysvoimaa aritmeettiseen kouluvalmiuteen, antaa tämä tutkimus viitteitä subitisaatiotaitojen merkityksestä yhtenä tärkeänä taustataitona matemaattisessa kehityksessä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersubitisaatio
dc.titleSubitisaatiotaidot aritmeettisena kouluvalmiutena
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201407112232
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.date.updated2014-07-11T09:52:54Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoesiopetus
dc.subject.ysokoulukypsyys
dc.subject.ysomatemaattiset taidot
dc.subject.ysolapset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright