Käyttäjäkokemus ja käytettävyys : tutkielma vuorovaikutuksesta

Abstract
Käytettävyyden tutkimuksella ja mittaamisella on pitkä historia. Keskustelu ja tutkimus käyttäjäkokemuksen roolista käyttäjätyytyväisyyden edistäjänä on viime aikoina lisääntynyt. Empiirisiä tutkimuksia käytettävyyden ja käyttäjä-kokemuksen välisestä vuorovaikutuksesta on kuitenkin niukasti. Tässä tutki-muksessa käytettiin tarkoitusta varten luotua tietokonepeliä vuorovaikutuksen selvittämiseksi. Koehenkilöt täyttivät kokeen edetessä käytettävyyttä ja käyttä-jäkokemusta mittaavia kyselyitä, joista tilastollisin menetelmin selvitettiin käy-tettävyyden ja käyttäjäkokemuksen välistä vuorovaikutusta. Käytettävyyden mittareina käytettiin seitsemää faktoria, joista kuusi operationalisoitiin tätä tut-kimusta varten NASA TLX:stä. Tutkimus osoitti NASA-TLX:n soveltuvuuden käytettävyyden tutkimukseen, koska sen kuusi attribuuttia (henkinen vaati-vuus, fyysisyys, aikapaine, suorittaminen, ponnistelu ja turhautuminen) palau-tuivat käytettävyyden kahteen pääulottuvuuteen: tehtävissä onnistuminen ja tehokkuus. Seitsemäs faktori operationalisoitiin tyytyväisyydestä, jota pidetään myös tärkeänä käytettävyyden määrittäjänä. Käyttäjäkokemuksen mittareina käytettiin kompetenssia, frustraatiota ja kontrollia. Kompetenssi kuvaa tunnetta siitä, että kokee onnistuvansa ja tehtävän sujuvan hyvin, frustraatio mittaa sitä, kuinka turhautuneeksi itsensä tuntee ja kontrolli sitä, kuinka paljon koehenkilö kokee olevansa hallinnassa eli hallinnan tunnetta. Tutkimuksessa selvisi, että käytettävyyden attribuuteista tärkein on tehtävissä onnistuminen -faktori eli se, että onnistuu tehtävien tekemisessä, koska se vaikuttaa positiivisesti niin mielialaan kuin myös hallinnan ja kompetenssin tunteeseen. Tästä syystä suunnittelussa pitää käytettävyyden attribuuteista ensimmäisenä huomioida tehtävissä onnistuminen. Käyttäjäkokemuksen attribuuteista kompetenssi osoittautui selkeimmin käytettävyyden kanssa korreloivaksi. Koska kompetenssi on yhteydessä haastavuus-faktoriin (tehokkuus), vaikuttaa haastavuus-faktorin laiminlyönti negatiivisesti kompetenssin tunteeseen. Tämä tekee kompetenssin tunteesta avaintekijän, kun pyritään ottamaan käyttäjäkokemus huomioon suunnittelussa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406172054Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share