Show simple item record

dc.contributor.authorSyrjälä, Kaisa
dc.date.accessioned2014-06-16T07:16:40Z
dc.date.available2014-06-16T07:16:40Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43709
dc.description.abstractOpettajien kognitiota ja ääntämisen opettamista koskeva tutkimus on ollut vähäistä. Myös uusien opettamiseen soveltuvien tekniikoiden ja verkko-opetusalustojen tutkimusta tarvitaan lisää, jotta voidaan todentaa niiden hyödyllisyys opetuksessa, minkä myötä käyttö voi lisääntyä. Edellä mainitut alat yhdistyivät tässä tutkimuksessa, jonka tarkoituksena oli selvittää huomioivatko englannin kielen opettajat YouTube-videopalveluun lataamissaan ääntämisvideoissa yksilölliset oppimistyylit, käyttävätkö he opetuksessaan moniaistillisia metodeja ja millaisia metodeja he hyödyntävät. Tutkimus tarkasteli onnistuivatko opettajat luomaan aktiivisen oppimisyhteisön YouTubeen ja toimimaan siinä itse aktiivisesti. Toisaalta tarkasteltiin katsojien mahdollisuuksia kommunikoida yhteisössä ja olla mukana kehittämässä oppimisympäristöä. Tutkimus etsi videokanavilta merkkejä osallistavasta pedagogiasta sekä vertaili kommentoinnin aktiivisuutta YouTubessa ja opettajien omilla Internet-sivuilla tai yhteisöpalveluissa. Tutkimuksen aineistoksi poimittiin YouTubesta valikoivalla otannalla kahdeksan kappaletta koulutettujen opettajien videokanavia ja kaikkiaan 36 videota, jotka analysoitiin ei-osallistuvaa havainnointia hyödyntäen. Tuloksista käy ilmi, että koulutetut opettajat hallitsevat moniaistilliset metodit hyvin ja huomioivat opetusvideoissa yksilölliset oppimistyylit, mutta auditiiviset ja visuaaliset oppijat huomioidaan yhä paremmin kuin taktuaaliset ja kinesteettiset. Niitä oppijoita, jotka oppivat helpoiten muiden ihmisten seurassa ei juurikaan huomioitu videoissa. Oppimistyylien huomioimisessa on siis yhä parantamisen varaa. Oppimisyhteisöjen aktiivisuus vaihteli eri kanavien välillä runsaasti. Osa opettajista pystyi ylläpitämään yhteisöä myös YouTubessa, mutta opettajien omilla Internet-sivuilla ja yhteisöpalveluissa (Facebook, Google Plus) yhteisöjen toiminta oli vilkkaampaa. Oppijoiden osallistuminen jäi YouTubessa erilaisten kommenttien ja pyyntöjen tasolle, joskin uusien aiheiden pyytäminen ja videoiden korjauspyynnöt tuottivat myös tulosta.fi
dc.format.extent29
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othere-learning
dc.subject.otherlearning styles
dc.subject.othermultisensory methods
dc.subject.otherparticipatory pedagogy
dc.subject.otherpronunciation
dc.subject.othersocial media
dc.subject.othervideo
dc.subject.othervideocy
dc.subject.otherYouTube
dc.titleParticipatory possibilities and multisensory teaching on YouTube
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406162031
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2014-06-16T07:16:41Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record