Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube
Opettajien kognitiota ja ääntämisen opettamista koskeva tutkimus on ollut vähäistä. Myös uusien opettamiseen soveltuvien tekniikoiden ja verkko-opetusalustojen tutkimusta tarvitaan lisää, jotta voidaan todentaa niiden hyödyllisyys opetuksessa, minkä myötä käyttö voi lisääntyä. Edellä mainitut alat yhdistyivät tässä tutkimuksessa, jonka tarkoituksena oli selvittää huomioivatko englannin kielen opettajat YouTube-videopalveluun lataamissaan ääntämisvideoissa yksilölliset oppimistyylit, käyttävätkö he opetuksessaan moniaistillisia metodeja ja millaisia metodeja he hyödyntävät. Tutkimus tarkasteli onnistuivatko opettajat luomaan aktiivisen oppimisyhteisön YouTubeen ja toimimaan siinä itse aktiivisesti. Toisaalta tarkasteltiin katsojien mahdollisuuksia kommunikoida yhteisössä ja olla mukana kehittämässä oppimisympäristöä. Tutkimus etsi videokanavilta merkkejä osallistavasta pedagogiasta sekä vertaili kommentoinnin aktiivisuutta YouTubessa ja opettajien omilla Internet-sivuilla tai yhteisöpalveluissa.
Tutkimuksen aineistoksi poimittiin YouTubesta valikoivalla otannalla kahdeksan kappaletta koulutettujen opettajien videokanavia ja kaikkiaan 36 videota, jotka analysoitiin ei-osallistuvaa havainnointia hyödyntäen. Tuloksista käy ilmi, että koulutetut opettajat hallitsevat moniaistilliset metodit hyvin ja huomioivat opetusvideoissa yksilölliset oppimistyylit, mutta auditiiviset ja visuaaliset oppijat huomioidaan yhä paremmin kuin taktuaaliset ja kinesteettiset. Niitä oppijoita, jotka oppivat helpoiten muiden ihmisten seurassa ei juurikaan huomioitu videoissa. Oppimistyylien huomioimisessa on siis yhä parantamisen varaa.
Oppimisyhteisöjen aktiivisuus vaihteli eri kanavien välillä runsaasti. Osa opettajista pystyi ylläpitämään yhteisöä myös YouTubessa, mutta opettajien omilla Internet-sivuilla ja yhteisöpalveluissa (Facebook, Google Plus) yhteisöjen toiminta oli vilkkaampaa. Oppijoiden osallistuminen jäi YouTubessa erilaisten kommenttien ja pyyntöjen tasolle, joskin uusien aiheiden pyytäminen ja videoiden korjauspyynnöt tuottivat myös tulosta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4196]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Co-Production in the Context of Finnish Social Services and Health Care: A Challenge and a Possibility for a New Kind of Democracy
Rantamäki, Niina (Springer New York LLC; Internal Society for Third Sector Research, 2017)Alongside the ongoing renewal process of the Finnish welfare state, the role of the citizens is also revisited. So far the attention has mainly focused on how the responsibility for service provision is shared between the ... -
Internal and external multisensory branding : a framework and a method for establishing multisensory brand image
Kokko, Tiia-Elina (2019)Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on viitekehyksen kehittäminen moniaistiselle brändäykselle olemassa olevaan kirjallisuuteen pohjautuen. Lisäksi tutkielmassa kuvataan uuden, kyselymuotoisen Multisensory Brand ... -
Behind screens : challenges and opportunities of participatory online peace education in Finland
Hietamäki, Sari; Tucci, Ilaria (Routledge, 2022)This article discusses the challenges and opportunities of participatory online teaching and learning in higher education. It analyses an online peace education course taught during the Covid-19 pandemic in three Finnish ... -
From everyman's right to everyman's possibility
Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Infonomics Society, 2016)This article describes a blended learning study module that was carried out in class teachers’ adult education. The goal of the planning of this module was to create a learning environment that ... -
University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students
Nyyssönen, Valtteri (2017)Foneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, ...