University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Participatory possibilities and multisensory teaching on YouTube

Thumbnail
View/Open
786.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Syrjälä, Kaisa
Date
2014
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
Opettajien kognitiota ja ääntämisen opettamista koskeva tutkimus on ollut vähäistä. Myös uusien opettamiseen soveltuvien tekniikoiden ja verkko-opetusalustojen tutkimusta tarvitaan lisää, jotta voidaan todentaa niiden hyödyllisyys opetuksessa, minkä myötä käyttö voi lisääntyä. Edellä mainitut alat yhdistyivät tässä tutkimuksessa, jonka tarkoituksena oli selvittää huomioivatko englannin kielen opettajat YouTube-videopalveluun lataamissaan ääntämisvideoissa yksilölliset oppimistyylit, käyttävätkö he opetuksessaan moniaistillisia metodeja ja millaisia metodeja he hyödyntävät. Tutkimus tarkasteli onnistuivatko opettajat luomaan aktiivisen oppimisyhteisön YouTubeen ja toimimaan siinä itse aktiivisesti. Toisaalta tarkasteltiin katsojien mahdollisuuksia kommunikoida yhteisössä ja olla mukana kehittämässä oppimisympäristöä. Tutkimus etsi videokanavilta merkkejä osallistavasta pedagogiasta sekä vertaili kommentoinnin aktiivisuutta YouTubessa ja opettajien omilla Internet-sivuilla tai yhteisöpalveluissa. Tutkimuksen aineistoksi poimittiin YouTubesta valikoivalla otannalla kahdeksan kappaletta koulutettujen opettajien videokanavia ja kaikkiaan 36 videota, jotka analysoitiin ei-osallistuvaa havainnointia hyödyntäen. Tuloksista käy ilmi, että koulutetut opettajat hallitsevat moniaistilliset metodit hyvin ja huomioivat opetusvideoissa yksilölliset oppimistyylit, mutta auditiiviset ja visuaaliset oppijat huomioidaan yhä paremmin kuin taktuaaliset ja kinesteettiset. Niitä oppijoita, jotka oppivat helpoiten muiden ihmisten seurassa ei juurikaan huomioitu videoissa. Oppimistyylien huomioimisessa on siis yhä parantamisen varaa. Oppimisyhteisöjen aktiivisuus vaihteli eri kanavien välillä runsaasti. Osa opettajista pystyi ylläpitämään yhteisöä myös YouTubessa, mutta opettajien omilla Internet-sivuilla ja yhteisöpalveluissa (Facebook, Google Plus) yhteisöjen toiminta oli vilkkaampaa. Oppijoiden osallistuminen jäi YouTubessa erilaisten kommenttien ja pyyntöjen tasolle, joskin uusien aiheiden pyytäminen ja videoiden korjauspyynnöt tuottivat myös tulosta. ...
Keywords
e-learning learning styles multisensory methods participatory pedagogy pronunciation social media video videocy YouTube
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406162031

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4196]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Co-Production in the Context of Finnish Social Services and Health Care: A Challenge and a Possibility for a New Kind of Democracy 

    Rantamäki, Niina (Springer New York LLC; Internal Society for Third Sector Research, 2017)
    Alongside the ongoing renewal process of the Finnish welfare state, the role of the citizens is also revisited. So far the attention has mainly focused on how the responsibility for service provision is shared between the ...
  • Internal and external multisensory branding : a framework and a method for establishing multisensory brand image 

    Kokko, Tiia-Elina (2019)
    Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena on viitekehyksen kehittäminen moniaistiselle brändäykselle olemassa olevaan kirjallisuuteen pohjautuen. Lisäksi tutkielmassa kuvataan uuden, kyselymuotoisen Multisensory Brand ...
  • Behind screens : challenges and opportunities of participatory online peace education in Finland 

    Hietamäki, Sari; Tucci, Ilaria (Routledge, 2022)
    This article discusses the challenges and opportunities of participatory online teaching and learning in higher education. It analyses an online peace education course taught during the Covid-19 pandemic in three Finnish ...
  • From everyman's right to everyman's possibility 

    Meriläinen, Merja; Piispanen, Maarika (Infonomics Society, 2016)
    This article describes a blended learning study module that was carried out in class teachers’ adult education. The goal of the planning of this module was to create a learning environment that ...
  • University students' attitudes towards phonemic transcription as a teaching method : a survey of English students 

    Nyyssönen, Valtteri (2017)
    Foneeminen tarkekirjoitus on pitkään ollut osa ääntämisen opetusta. Se on ainut tapa, jolla sanojen ja puhunnosten ääntämisasuun voidaan viitata ilman tulkinnanvaraa, ja lisäksi yksi harvoista visuaalisista apuvälineistä, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre