Show simple item record

dc.contributor.authorHuusko, Satu
dc.date.accessioned2014-06-03T11:02:07Z
dc.date.available2014-06-03T11:02:07Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1436321
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43611
dc.description.abstractOpinnäytetyössä pohditaan kirjallisuuskatsauksen avulla pienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyttä ja käytettävyyden arviointia. Työssä perehdytään ensin pienten lasten digitaalisiin oppimispeleihin ja pieniin lapsiin pelien käyttäjinä. Seuraavaksi pohditaan, mitä digitaalisten oppimispelien käytettävyys voisi olla ja miten pienten lasten oppimispelien käytettävyyttä voitaisiin arvioida pienten lasten kanssa. Katsauksen perusteella todettiin, että oppimispelien käytettävyys voi koostua perinteistä käytettävyyttä kuvaavien ominaisuuksien lisäksi myös pelattavuuden ja pedagogisen käytettävyyden ominaisuuksista. Pienten lasten kanssa oppimispelejä arvioitaessa hyödyllisiä käyttäjätutkimusmenetelmiä ovat esimerkiksi lasten kehitystasoon sopivat havainnointi- ja kyselymenetelmät. Lasten yksilöllinen kehitystaso, luonne ja temperamentti sekä eettiset asiat on otettava huomioon testejä tehtäessä jokaisessa vaiheessa. Käyttäjätestien toteuttaminen lasten kanssa vaatii testin tekijältä vankkaa ammattitaitoa ja paljon aikaa suunnitteluun, toteutukseen ja analysointiin. Vaativuudestaan huolimatta käyttäjätestit koetaan kuitenkin antoisaksi ja hyödylliseksi pienten lasten digitaalisissa oppimispeleissä olevien käytettävyysongelmien löytämisessä.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to study the usability of young children digital learning games and the methods that can be used to evaluate digital learning games with young children based on a literature review. At first we take a look at young children digital learning games and young children as users. Next we consider the usability of the digital learning games and find out how the usability of digital learning games could be evaluated. According to the review we found out that the usability of digital learning games can contain also playability and pedagogical usability attributes in addition to traditional usability attributes. When evaluating learning games with young children for example observational and query methods that are suitable for the children’s development stage can be used. Each child’s individual development stage, character and temperament as well as ethical issues must be taken in consideration throughout the whole evaluation. Usability testing with young children requires strong professional skills from the researcher and a lot of time for planning, execution and analysing. Despite the hard work it is considered to be very fruitful and useful in finding usability problems in young children digital learning games.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (94 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdigitaaliset oppimispelit
dc.subject.otherpienet lapset
dc.subject.otherkäytettävyyden arviointi
dc.titlePienten lasten digitaalisten oppimispelien käytettävyyden arviointi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406031910
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2014-06-03T11:02:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokäytettävyys
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record