Humap Oy:n organisaatiostrategia ja -kulttuuri
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia Humap Oy:n organisaatiostrategiaa ja –kulttuuria. Tutkimusongelmana oli selvittää, mistä organisaatiostrategia ja –kulttuuri koostuvat, sekä tutkia näiden kahden lähekkäin olevan käsitteen yhteisiä piirteitä.
Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään organisaatiostrategiaa ja –kulttuuria. Kahta keskeistä käsitettä on lähestytty hyödyntämällä strategian ja kulttuurin keskeisimpiä teoriamääritelmiä, joita on tutkittu myös johdon näkökulmasta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua sekä observointia. Haastattelut järjestettiin Jyväskylässä maaliskuun ja huhtikuun välisenä aikana. Teemahaastattelussa käsiteltiin henkilöstön näkemyksiä organisaatiostrategian ja –kulttuurin keskeisimmistä piirteistä, ja observoinnilla vahvistettiin esiintyneitä teemoja käytännössä.
Organisaatiostrategia ja –kulttuuri määritellään konkreettisen toiminnan kautta. Toimintaa ohjaavat vahvasti arvot, ja avoin organisaatiokulttuuri on määrittämässä keskeisesti toimintaa Humap Oy:n organisaatiossa. Ristiriitainen näkemys puolestaan oli, että liian vuorovaikutteinen organisaatioympäristö saattaa johtaa toiminnalliseen kyvyttömyyteen. Useat haastateltavista haluaisivat organisaationsa toimintaan selkeyttä.
Tutkimustuloksista tehtiin johtopäätöksiä Humap Oy:n organisaatiosta. Avoin ja keskusteleva kulttuuri tuottaa hyvää taloudellista tulosta, mutta organisaation kasvun myötä odotettavissa on selkeän strategisen johtamistavan lisääntyminen. Tällöin myös organisaation päätöksenteko selkiytyy.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405091655Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish