Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLahola, Marjaana
dc.date.accessioned2014-04-25T09:24:27Z
dc.date.available2014-04-25T09:24:27Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1351945
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43274
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa perehdytään suomalaisten maakuntalehtien videoiden tarjontaan ja nykytilaan. Videoita suomalaisissa sanomalehdissä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka lähes kaikki suuret sanomalehdet julkaisevat verkkosivuillaan videoita. Tutkimuksessa on viisi tutkimuskysymystä: Kuinka paljon videota sanomalehdet käyttävät verkkosivuillaan? Millaista videon sisältö on? Mistä videot ovat peräisin? Millainen on videoiden tarjoama journalistinen arvo? sekä Mikä on videon tehtävä verkkosivulla? Tutkimuksen tärkeimpänä lähteenä toimii Mäenpään ja Männistön (2009) tutkimus Kun kaikki videoivat kaikkea, jossa suomalaisten verkkovideoiden tilaan tutustuttiin noin viisi vuotta tätä tutkielmaa ennen. Lisäksi tärkeä käsite tässä tutkimuksessa on mediakonvergenssi, jonka ilmentymä sanomalehtien verkkovideo tavallaan on. Myös Kuneliuksen (2000) huomio journalismista nelijalkaisena otuksena on tässä tutkimuksessa oleellinen. Tutkimuksen aineistona ovat kahdenkymmenen suomalaisen sanomalehden verkkosivustot ja yhteensä 90 verkkovideota noilta verkkosivustoilta. Aineisto kerättiin keväällä 2013 ja sitä käsiteltiin tyypittelyn ja luokittelun keinoin. Lisäksi jokaisesta verkkosivustosta ja niiden videoiden käytöstä on kirjoitettu lyhyehkö kuvaus tai videoprofiili. Lehdet tekivät usein videoita ennalta tiedossa olevista aiheista. Hieman yli puolet videoista tehtiin toimituksissa itse, loput saatiin ulkopuolisista lähteistä, toisilta uutismedioilta tai yhteistyökumppaneilta. Videoita tehtiin vaihteleva määrä eri lehdissä: jotkut julkaisivat useita videoita päivässä, toiset erittäin harvoin. Myös niiden journalistinen arvo oli erittäin vaihteleva. Videoilla pyrittiin etupäässä jakamaan tietoa, opastamaan, kertomaan tarinoita ja viihdyttämään. Tutkimustulokset kertovat, että vaikka lehtien verkkovideot ovat osittain edelleen lapsenkengissään, joissakin lehdissä tehdään jo hyvin osaavia ja ammattimaisia videoita. Videoiden laadun suuri jakautuminen on kuitenkin edelleen todellisuutta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (114 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othervideo
dc.subject.otherverkkovideo
dc.subject.othermediakonvergenssi
dc.subject.othersanomalehdet
dc.subject.otherverkkolehdet
dc.subject.otherinternet
dc.titleVideota videon tähden? : verkkovideoiden sisältö suomalaisissa seitsenpäiväisissä sanomalehdissä
dc.title.alternativeVerkkovideoiden sisältö suomalaisissa seitsenpäiväisissä sanomalehdissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404251576
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.date.updated2014-04-25T09:24:28Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysouusmedia
dc.subject.ysokonvergenssi
dc.subject.ysovideo
dc.subject.ysoverkkovideot
dc.subject.ysosanomalehdet
dc.subject.ysoverkkolehdet
dc.subject.ysoInternet
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot