KiVa Koulu® -ohjelma ja Vaakamalli® -koulutus : opettajien kokemuksia koulukiusaamisen ehkäisemisestä ja siihen puuttumisesta

Abstract
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää alakoulun luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia koulussa käytössä olevasta kiusaamisen vastaisesta interventiomallista, KiVa Koulu -ohjelmasta tai Vaakamalli -koulutuksesta. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten interventiomalli auttaa opettajia havaitsemaan ja ennaltaehkäisemään kiusaamista ja puuttumaan siihen. Lisäksi pyrittiin saamaan selville, mitkä asiat saavat opettajat sitoutumaan mallin käyttöön ja miten mallia koulujen arjessa toteutetaan. Tutkimusote oli laadullinen ja aineisto koostui kahdeksan luokanopettajan teemahaastatteluista, jotka analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen kohteina olevat interventiomallit pääsääntöisesti tukivat hyvin opettajia kiusaamisen vastaisessa toiminnassa ja sen ennaltaehkäisemisessä. Molemmissa interventiomalleissa oli vahvuuksia ja niiden käyttöön liittyi opettajien kokemusten mukaan monia hyviä puolia. Yhteisiksi vahvuuksiksi koettiin kouluyhteisössä lisääntynyt tietoisuus kiusaamisesta ja toimintamalli kiusaamiseen puuttumiseksi. Mallit erosivat erityisesti sen suhteen miten koulutus oli järjestetty ja miten se vaikutti työyhteisöön, ennalta laaditun toimintaohjeistuksen ja valmiin oppimateriaalin määrässä, sekä siinä, miten paljon ne sallivat opettajalle henkilökohtaista harkintaa ohjelman toteuttamisessa. Tulokset korostivat työyhteisön yhteisten toimintamallien merkitystä, sillä niiden avulla opettajien on helpompi puuttua kiusaamiseen johdonmukaisesti. Yhteisten toimintamallien koettiin lisäävän myös oppilaiden tietoisuutta kiusaamisesta ja sen seurauksista, mikä voi opettajien mukaan toimia kiusaamista ennaltaehkäisevänä tekijänä. Yhteisten toimintamallien luominen oli vahvuutena erityisesti Vaakamalli-koulutuksessa. Opettajat mainitsivat lisäksi tunnetaitojen opettamisen ja oppilaiden empaattisuuden lisäämisen yhdeksi tärkeimmistä asioista kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Nämä tavoitteet korostuivat erityisesti KiVa Koulu -ohjelmassa, jonka ansiona opettajien mukaan oli laaja materiaalipaketti oppitunneille. Edellä mainittujen piirteiden lisäksi opettajat korostivat koulun positiivista ja luottamuksellista ilmapiiriä ja yleistä hyvinvointia kiusaamisen vastaisessa työssä. Yksi tutkimuksen tärkeimmistä havainnoista oli koulutuksen merkitys interventiomallin toteuttamisessa koulun arjessa. Opettajat, jotka olivat osallistuneet interventiomalliin liittyvään koulutukseen, olivat sitoutuneempia – henkilökohtaisesti tai osana työyhteisöä – kiusaamisen vastaiseen työhön ja siten se toteutui kouluyhteisössä tehokkaammin. Koulutus, johon työyhteisö yhdessä osallistui, näytti lisäävän kiusaamisen vastaisen työn vakiintumista toimintatavoiksi, joita kaikki työyhteisön jäsenet noudattavat suhteellisen
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404241567Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share