Agency-centred coupling — a better way to manage an educational organization?
Hökkä, P., & Vähäsantanen, K. (2014). Agency-centred coupling — a better way to manage an educational organization?. International Journal of Leadership in Education: Theory and Practice, 17(2), 131-153. https://doi.org/10.1080/13603124.2013.783932
Julkaistu sarjassa
International Journal of Leadership in Education: Theory and PracticePäivämäärä
2014Tekijänoikeudet
© 2013 Taylor & Francis. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by Routledge, part of Taylor & Francis.
Teachers at the present time face continuous changes in their work and organizational practices. However, we lack empirical evidence as to what this implies for teachers and their work. This paper describes how two Finnish educational organizations restrict or enable teachers’ professional agency, in terms of how the teachers influence the conditions and contents of their work. The paper further addresses how agency is related to: (i) organizational and educational transformations, (ii) teachers’ professional development and identity negotiations and (iii) teachers’ commitment to the educational organization and well-being at work. This paper provides the comparative research evidence on both the strengths and weaknesses of different management practices of different educational organizations, identified here as a loosely coupled organization and a tightly coupled organization. It seems that strong agency supports teachers’ diverse learning, the practice of their professional orientations and also their well-being and commitment. Conversely, all these are threatened by teachers’ weak agency. However, teachers’ strong agency as individuals also appears to act as a brake on organizational transformation and collective learning. Based on our findings, we suggest novel future directions for the management of educational organizations and for the leadership of teachers’ work in terms of agency-centred coupling practices.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
1360-3124Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/13603124.2013.783932Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22420050
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Elements of perceived good physician leadership and their relation to leadership theory
Huikko-Tarvainen, Sari (Emerald, 2022)Purpose The research task is to discover elements of good physician leadership as perceived by physicians and to find out how the findings connect to the leadership theory. Design/methodology/approach The subjects (n=50) ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Hyvä johtajuus ammatillisen toimijuuden tukijana IT-alan organisaatioissa
Keronen, Sara (2018)Tässä tutkimuksessa tarkoituksena oli tutkia hyvää johtajuutta ammatillisen toimijuuden näkökulmasta kahdessa ohjelmistokehittämisen organisaatiossa. Tarkoituksena oli kuvata sitä, millaista hyvä johtajuus on ja miten se ... -
Teacher educators amid conflicting demands : tensions between individual and organizational development
Hökkä, Päivi (University of Jyväskylä, 2012) -
Musiikinopettajan kasvu ammatti-identiteetissään johtajuuden ilmiöihin peilaten
Nuutinen, Ella (2021)Tarkastelen kandidaatintutkielmassani musiikinopettajan ammatti-identiteettiä johtajuuden näkökulmista. Sekä musiikinopettajuus että johtajuus rakentuvat vahvasti henkilökohtaisen identiteetin kautta, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.