University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhteiskuntavastuun merkitys suomalaisten pankkien maineelle

Thumbnail
View/Open
831.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Heinonen, Otto
Date
2014
Discipline
YhteisöviestintäOrganizational Communication

 
Viime vuosikymmeninä yritysten yhteiskuntavastuullinen toiminta on lisääntynyt huomattavasti (Lee 2008, 54). Keskustelu yhteiskuntavastuusta on nostanut myös yritysten sidosryhmien odotuksia yrityksiä kohtaan, ja yritysten toimintaa arvioidaan entistä enemmän vastuullisuuden näkökulmasta (Bhattacharya, Korschun & Sen 2008, 257). Saavuttaakseen yhteiskuntavastuusta kilpailuetua, yritysten on tunnistettava sidosryhmien odotukset vastuullisuudesta ja täytettävä vähintään odotusten minimitaso (ks. Olkkonen & Luoma-aho 2011, 13). Yhteiskuntavastuun tutkimus on lisääntynyt, mutta pankkien yhteiskuntavastuuta on tutkittu vähän. Tässä tutkimuksessa tutkittiin pankkien yhteiskuntavastuuta yhteisöviestinnän näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, millainen merkitys suomalaisten pankkien yhteiskuntavastuulla on niiden maineelle. Mainetutkimuksen teoriapohjana sovellettiin Five spheres of reputation -luokittelua (Luoma-aho & Nordfors 2009). Tutkimuksessa tutkittiin Suomessa toimivien pankkien ja sidosryhmien näkemyksiä pankkien maineesta ja pankkien yhteiskuntavastuullisuudesta. Lisäksi luodattiin verkkosisältöä, kuten blogeja ja verkkokeskusteluja. Tutkimus toteutettiin pääosin laadullisena. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että pankin sidosryhmät odottavat pankilta eritoten hyvää palvelua, vakavaraisuutta ja luotettavuutta. Nämä ovat pankkien vastuullisuudelle asetetut sidosryhmien minimivaatimukset. Asiakkaat ovat kiinnostuneita pankkien yhteiskuntavastuullisuudesta jossakin määrin, mutta yhteiskuntavastuu ei ole tekijä, joka saisi asiakkaat valitsemaan pankkiaan. Asiakkailla ei ole kovin tarkkaa näkemystä pankin vastuullisuudesta. Tuloksia voidaan pitää samansuuntaisina, kuin aiemmin toteutettujen suomalaisten pankkien yhteiskuntavastuun tutkimuksia (ks. Koivuporras 2006; 2008). Pankkien kannattaisi toteuttaa vastuullisuusviestintäänsä sidosryhmien odotuksia myötäillen. Jatkossa yhteiskuntavastuun merkitystä maineeseen olisi mielenkiintoista tutkia finanssikriisin jälkeen sekä määrällisen tutkimuksen keinoin, jolloin aihetta voitaisiin tutkia tarkemmin. ...
Keywords
Yhteiskuntavastuu vastuu tiedotus organisaatioviestintä pankki maine finanssikriisi yhteiskuntavastuu pankit finanssikriisit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404161534

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomalaisten pankkien kuluttajalähtöinen brandipääoma 

    Riekki, Sini (2011)
  • Perinteisten pankkien tulevaisuus : jyräävätkö uudet pankit: Fintech, Neo-pankki ja Bionic pankki 

    Sarosto, Kristian (2022)
    Koko rahoitussektori on muutoksen kynsissä ja eniten muutos tulee vaikuttamaan perinteisten pankkien toimintaan. Muutoksia ajavia tekijöitä on valtavasti, mutta tutkielmassa merkittävimmiksi tekijöiksi on nostettu regulaatio, ...
  • Pankkien kannattavuus nollakorkoaikana viimeisimmän vuonna 2007 alkaneen finanssikriisin jälkeen 

    Lehtonen, Olli (2021)
    Tämä tutkielma käsittelee pankkien kannattavuutta nollakorkojen ja negatiivisten korkojen aikana, joka on jatkunut noin viimeiset kymmenen vuotta. Pankkien kannattavuus nollakorkojen aikana on yksi kuumimmista puheenaiheista ...
  • Suomalaisten pankkien veroraportointi ja raportoinnin kehitys 

    Mustalampi, Salla (2022)
    Yritysvastuuajattelu on pitkään mielletty osaksi ympäristö- ja sosiaaliseen vastuuseen liittyvä tekoja, mutta taloudellinen osa-alue on jäänyt hieman taka-alalle vastuuraportoinnin saralla. Verokysymykset on liitetty osaksi ...
  • Suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteet 2010-luvulla : "yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta"-problematiikka globaalissa kuningaskunnassa 

    Metsäpelto, Karin (2010)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia suomalaisten, monikansallisten yritysten sisäisen viestinnän haasteita konsernitoimintojen viestintävastaavien näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre