dc.contributor.author | Moilanen, Johanna | |
dc.date.accessioned | 2014-03-24T08:01:32Z | |
dc.date.available | 2014-03-24T08:01:32Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1311397 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43101 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin saksan ja ruotsin opettajien käsityksiä ja kokemuksia ääntämisen opettamisesta. Tutkimus osoittaa saksan ja ruotsin opettajien olevan tietoisia ääntämisen merkityksestä kommunikaatiolle. Tutkimuksen mukaan opettajien
käyttämät menetelmät eivät riittävästi tue ääntämisen oppimista, vaan ääntämisen opettaminen mielletään usein ääntämisvirheiden korjaamiseksi. Prosodian sijaan ääntämisen opetus keskittyy yhä yksittäisiin äänteisiin. Ääntämisen opetuksessa korostuu virheiden korjaamisen ja puhumaan rohkaisemisen välinen koettu ristiriita, mikä näyttäisi rajoittavan monen kohdalla ääntämisen opettamista. Vaikka opettajat pitävätkin ääntämistä yleisesti ottaen tärkeänä osana kommunikatiivista kompetenssia, puuttuu heiltä tietoa ääntämisen opettamisen mahdollisuuksista kielen oppimisen tukemiseen. Opettajien koulutuksessa ääntämisen didaktiikalla on ollut lähes olematon rooli ja vain harvalla on ollut mahdollisuus osallistua ääntämisen opettamista koskevaan jatkokoulutukseen. Mikäli opettajille annettaisiin mahdollisuus saada lisäkoulutusta ääntämisdidaktiikan saralla, voisi se antaa opettajille keinoja opettaa ääntämistä niin, että se lisäisi oppilaiden rohkeutta puhua vieraalla kielellä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (104 sivua). | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | ger | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | ääntäminen | |
dc.subject.other | kielen oppiminen | |
dc.subject.other | FSU | |
dc.title | Auffassungen der Deutsch- und Schwedischlehrer über Ausspracheunterricht | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201403241394 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Ruotsin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | Swedish | en |
dc.contributor.oppiaine | Saksan kieli ja kulttuuri | fi |
dc.contributor.oppiaine | German Language and Culture | en |
dc.date.updated | 2014-03-24T08:01:33Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 306 | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 308 | |
dc.subject.yso | ääntäminen | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | saksan kieli | |
dc.subject.yso | ruotsin kieli | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |