The world is your oyster! : a material package for teaching handcrafts through CLIL

Abstract
Globalisoituvassa, verkottuvassa ja monikulttuuristuvassa maailmassa kyky kommunikoida vierailla kielillä ja kulttuurien tuntemus muuttuvat yhä tärkeämmiksi taidoiksi, joita myös suomalaisen koulun on kyettävä välittämään oppilaille. Eräs lähestymistapa tämän tavoitteen toteuttamiseksi on Content and Language Integrated Learning eli CLIL, jonka mukaisessa opetuksessa keskitytään sekä käytetyn vieraan kielen että käsiteltävänä olevan oppiaineen sisällön oppimiseen. CLIL mahdollistaa vieraan kielen käytön paitsi oppimisen kohteena, myös sen välineenä, mikä kasvattaa oppilaiden kommunikaatiotaitoja ja motivaatiota kielen oppimiseen. Tämä opinnäytetyö tarjoaa opettajien käyttöön oppimateriaalipaketin, jonka avulla voidaan opettaa tekstiilikäsityötä ja englannin kieltä CLIL:in periaatteiden mukaisesti. Oppimateriaalipakettiin kuuluu viisi eri kokonaisuutta, joiden puitteissa opiskellaan käsityötaitoja kuten painantaa, värjäystä ja ompelua, teoreettisempaa tietoa kuten vieraiden kulttuurien tapoja ja kierrätystä sekä englannin kieltä, erityisesti kuullun ja luetun ymmärtämistä, suullista ilmaisua sekä aiheisiin liittyvää sanastoa. Kokonaisuudet on jaettu yhteensä kolmeentoista 90 minuutin mittaiseen oppituntiin, joihin sisältyy erityyppisiä tehtäviä. Materiaali on suunnattu lähtökohtaisesti peruskoulun kuudennelle luokalle käsityön oppiaineeseen toteutettavaksi yhtäjaksoisesti, mutta paketista on yhtä lailla mahdollista poimia yksittäisiä kokonaisuuksia tai oppitunteja toteutettavaksi esimerkiksi englanninopetuksen tai oppiainerajat ylittävän opetuksen yhteydessä, myös muissa ikäryhmissä. Paketti sisältää opettajalle suunnatun yksityiskohtaisen ohjeistuksen oppituntien toteuttamiseen, tunneilla tarvittavan kirjallisen ja sähköisen oppimateriaalin sekä tiedot tarvittavista käsityömateriaaleista ja välineistä. Opettajan ohjeistuksen yhteydessä määritellään myös oppituntien sisällölliset, taidolliset, kulttuurilliset ja kielelliset tavoitteet, oppilaiden suoritusten arviointiperusteet sekä se, miten CLIL toteutuu oppimateriaalia käytettäessä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201403231392Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share