Show simple item record

dc.contributor.authorPeltonen, Sami
dc.date.accessioned2014-02-27T12:46:16Z
dc.date.available2014-02-27T12:46:16Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1309618
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43022
dc.description.abstractKieli ja kielen käyttö on monipuolinen ilmiö. Kielen avulla viestitään, kommunikoidaan ja jaetaan kokemuksia. Ihmisten käyttämä kieli kehittyy jatkuvasti mm. erilaisten teknologisten innovaatioiden synnyttämän tarpeen johdosta. Kieltä voi käyttää luovalla ja innovatiivisella tavalla, sillä ihminen pääsee itse vaikuttamaan suoraan siihen, millaisena muut ihmiset hänen kielensä kokevat. Kielellä voi leikkiä, sanoja voi yhdistää aivan uusilla tavoilla ja odottamattomilla sanavalinnoilla voi yllättää. Myös media pyrkii käyttämään kieltä luovasti ja lukijoita houkutellen. Herkullisilla otsikoilla houkutellaan lukijoita ostamaan sanomalehtiä ja klikkaamaan uutisotsikoita Internetissä. Uutisotsikot ovat myös tämän tutkimuksen tutkimuskohteena. Jääkiekkoliiga NHL:n (National Hockey League) viralliset kotisivut ovat synnyttäneet Internetissä pienimuotoisen ilmiön kekseliäiden uutisotsikoidensa ansiosta. Sivuston uutisotsikoihin on tapana sisällyttää sanaleikkejä, jotka hyödyntävät erilaisia kielitieteellisiä tekniikoita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia eri tekniikoita sivustolla julkaistujen uutisotsikoiden ja niihin tehtyjen sanaleikkien luomisessa on käytetty. Teoriapohjana käytettiin aiempia tutkimuksia median luovasta kielen käytöstä, ja erityisesti Isossa-Britanniassa tehtyä tutkimusta, jossa tutkittiin jalkapallon EM-kilpailujen aikana julkaistuja sanaleikkejä sisältäviä uutisotsikoita. Tästä tutkimuksesta saatiin seitsemän eri tekniikkaa, joilla media voi kiinnittää lukijoidensa huomion uutisotsikoiden ulkoasuun. Tutkimusta varten kerättiin aineistoa syksyn 2013 aikana vierailemalla päivittäin NHL:n kotisivuilla, ja poimimalla talteen kaikki sellaiset uutisotsikot, joihin oli sisällytetty jonkinlainen sanaleikki. Kaiken kaikkiaan aineistoon tuli yhteensä 80 uutisotsikkoa. Nämä otsikot jaoteltiin aiemmasta tutkimuksesta poimittuihin seitsemään eri kategoriaan sen mukaan, miten sanaleikki oli otsikkoon sisällytetty. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että kaksi kategoriaa oli ylivoimaisesti eniten käytetty sanaleikkejä sisältävien otsikoiden luomisessa: alluusio ja homonymit kattoivat yhteensä lähes 90% koko aineiston otsikoista. Alluusiota hyödyntäneiden otsikoiden määrä oli lähes kaksinkertainen homonymisiin otsikoihin verrattuna. Pelaajien ja joukkueiden nimet sekä populaarikulttuuri olivat suosituimpia kohteita mihin alluusiota hyödyntävissä otsikoissa viitattiin. Homonymiset otsikot puolestaan olivat kaikki yhtä lukuunottamatta luotu pelaajien nimistä. Kaiken kaikkiaan tuloksista kävi ilmi paitsi uutisotsikoiden kirjoittajien luovuus ja mielikuvituksellisuus, myös se, että sivusto on suunnattu jääkiekkoa tarkasti seuraaville faneille. Monet sivustolla julkaistut otsikot saattavat vaikuttaa todella vaikeilta ymmärtää ilman vankkaa tietoutta pelaajista, joukkueista ja jääkiekosta yleensä. Täten voidaan todeta, että sivusto on tarkoin suunniteltu tietylle kohderyhmälle, joka seuraa jääkiekkoa tarkasti.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.title"I Sid you not", "Raanta Claus" and "Getz the last laf" : punning wordplays in the news headlines of the National Hockey League's official website
dc.title.alternativePunning wordplays in the news headlines of the National Hockey League's official website
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201402271296
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2014-02-27T12:46:17Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosanaleikit
dc.subject.ysokielenkäyttö
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysoWWW-sivut
dc.subject.ysoalluusiot
dc.subject.ysohomonyymit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record