« En usko, että sitä tarvitaan paljon » : Les préjugés vis-à-vis du français des élèves choisissant une langue étrangère
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ennakkoluuloja ja käsityksiä ranskan kielestä valittaessa vapaavalintaista B2-kieltä Jyväskyläläisessä yläkoulussa. Tavoitteena oli selvittää millaisia käsityksiä oppilailla on ranskan kielestä ja vaikuttavatko nämä heidän B2-kielivalintaansa. Lisäksi selvitimme mitä muita tekijöitä kielivalinnan taustalla ilmenee. Tutkimuksen apuna toimivat aiemmat tutkimukset kielivalinnoista, motivaatiosta ja ennakkoluuloista.
Tutkimusmetodina oli kyselylomake, jossa mitta-asteikkona toimi luokitteluasteikko. Ainoastaan yksi kysymys oli avoin. Tavoitteena olikin tehdä kvantitatiivinen tutkimus. Otoksena oli 55 seitsemäsluokkalaista oppilasta, joista kukaan ei ollut aiemmin opiskellut ranskan kieltä. Näin heillä ei ollut aiempaa tietoa esimerkiksi ranskan kieliopista.
Vastauksista saimme selville useita tuloksia. Selvisi, että oppilailla on ennakkoluuloja ranskasta. Sitä pidettiin vaikeana kielenä ja lisäksi monet ajattelivat, ettei sitä tarvita paljoa. Toisaalta ranskaa pidettiin myös kauniina ja mielenkiintoisena kielenä, erityisesti tytöt olivat tätä mieltä. Oppilaista ainoastaan seitsemän halusi aloittaa ranskan kielen opiskelun ja syyt liittyivät juuri ranskan kielen kauneuteen tai hyödyllisyyteen. Sen sijaan suurin osa niistä oppilaista, jotka eivät halunneet kyseistä kieltä opiskella, sanoivat, ettei ranska kiinnosta heitä. Voikin todeta, että käsitykset ranskasta vaikuttavat osaltaan kielivalintaan, mutta henkilökohtainen kiinnostus ja motivaatio kieltä kohtaan nousevat tärkeämmiksi. Samankaltaisia tuloksia on saatu myös aiemmin.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4767]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Les contextualisations de la description du français dans les grammaires étrangères : présentation
Beacco, Jean-Claude; Kalmbach, Jean-Michel; Suso López, Javier (Armand Colin, 2014) -
Un voyage dans l'univers de la culture : ensemble de fiches pédagogiques destiné aux enseignants de français langue étrangère pour développer les compétences interculturelles des collégiens dans l'enseignement du français
Virkkala, Juulia (2023)Monikulttuurisessa maailmassa ymmärrys ja arvostus eri kulttuureita kohtaan on tärkeä taito, johon myös kouluissa tulisi kiinnittää huomiota. Usein vieraan kielen opetuksen tavoitteena nähdään kyky kommunikoida, mutta on ... -
Analyse d’un roman simplifié pour l’enseignement du français langue étrangère : l’exemple du Naïf aux quarante enfants de Paul Guth
Kinnunen, Kati (2011)Monet meistä haluaisivat lukea vieraskielistä kirjallisuutta, joka on kirjoitettu alkuperäisellä kielellä. Riittämätön kielitaito on kuitenkin usein esteenä lukukokemuksen toteutumiselle. Kirjasarja Facile à lire on tehnyt ... -
L'opposition il/ça dans des blogs de français langue étrangère
Tolonen, Liina (2021)Ranskan kielen pronominit il ja ça toimivat hyvin eri tavoin kuin kolmannen persoonan pronominit muissa kielissä mukaan lukien suomen hän ja se, mikä tyypillisesti aiheuttaa ranskanopiskelijoille vaikeuksia valita näiden ... -
La negation et l'interrogation dans un corpus de test oral-francais langue etrangere
Jukkala, Tarja (1998)