Temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin
Päivämäärä
2014Emmi-Riina Meriläinen ja Salla Rasinmäki (2014). Oppilaiden temperamenttipiirteiden yhteys liikunnan päättöarvosanoihin. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 71 s., 2 liitettä.
Tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää oppilaiden liikunnan päättöarvosanojen ja temperamenttipiirteiden välisiä yhteyksiä. Tarkastelimme myös sitä, miten heikompia (7) ja korkeampia (9–10) arvosanoja saaneiden oppilaiden temperamentit eroavat toisistaan. Tutkimus antaa tietoa myös sukupuolten välisistä eroista temperamenttipiirteissä ja liikunnan päättöarvosanoissa.
Tutkielmamme kohdejoukkona olivat riihimäkeläisen yläkoulun 9. luokan oppilaat (n=80). Kohdejoukosta tyttöjä oli 31 ja poikia 49. Kyselytutkimuksen aineiston keräsimme keväällä 2012. Oppilaiden temperamenttipiirteiden selvittämiseen käytimme The Early Adolescent Temperament Questionnaire (EATQ-R) -itsearvion (Ellis & Rothbart 2001; Putnam ym. 2001) suomennettua versiota, joka on tarkoitettu 9–16 -vuotiaiden temperamentin tutkimiseen. Päättöarvosanat keräsimme tutkimuskoulun kansliasta jälkikäteen itsekirjaamina. EATQ-R -mittarin luotettavuutta tarkastelimme Cronbachin alfakertoimen avulla. Tutkimustuloksia analysoimme Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokertoimien ja riippumattomien otosten t-testien avulla.
Sukupuolten välillä ei esiintynyt liikunnan päättöarvosanoissa tilastollisesti merkitsevää eroa. Tyttöjen arvosanojen keskiarvo oli 8.1 ja poikien 8.3. Temperamenttipiirteissä ilmeni eroja sukupuolten välillä seitsemässä piirteessä. Tytöt olivat oman arvionsa mukaan poikia tarkkaavaisempia, kokivat enemmän alakuloisuutta ja olivat herkempiä aistiärsykkeille. Myös mielihyväherkkyys ja turhautuneisuus olivat tytöille tyypillisempiä piirteitä. Pojat kokivat vähemmän pelkoa ja läheisyyttä kuin tytöt. Temperamenttipiirteet korreloivat keskenään johdonmukaisesti. Tytöillä mikään temperamenttipiirre ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä liikunnan päättöarvosanaan. Tyttöjen kohdalla ei myöskään ilmennyt tilastollisesti merkitseviä temperamenttieroja heikompia ja korkeampia arvosanoja saaneiden välillä. Pojilla liikunnan päättöarvosanaan olivat positiivisesti yhteydessä jännityshakuisuus ja läheisyys. Korkeampia arvosanoja (9–10) saaneet pojat olivat tilastollisesti merkitsevästi jännityshakuisempia ja kokivat enemmän läheisyyttä kuin heikompia (7) arvosanoja saaneet pojat.
Tulostemme perusteella näyttäisi siltä, ettei temperamentti ole kovin merkittävästi yhteydessä oppilaiden liikunnan päättöarvosanoihin. Tämä on arvioinnin oikeudenmukaisuuden kannalta myönteinen tulos. Tutkielmamme antaa liikunnanopettajille ja täydennyskoulutettaville hyödyllistä tietoa liikunnan arvioinnista sekä erilaisten temperamenttien tuntemuksen merkityksestä opetustyössä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukiolaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet
Lämsä, Kaisa; Löfman, Sofia (2015)Kaisa Lämsä ja Sofia Löfman (2015). Lukiolaisten itsearvioidut temperamenttipiirteet, liikunnan arvosanat ja niiden väliset yhteydet. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, ... -
Pupils’ Academic Self-efficacy in Subject-specific and Integrated Curriculum Instruction
Tarnanen, Mirja; Räikkönen, Eija; Martin, Anne; Kaukonen, Vili; Kostiainen, Emma; Toikka, Teppo; Vauhkonen, Ville (Routledge, Taylor & Francis Group, 2023)This article reports on a pilot study on the academic self-efficacy (ASE) of 245 Finnish pupils when studying according to a subject-specific curriculum for one week and an integrated curriculum the following week. The ... -
Mistä liikunnan arvosanat muodostuvat? : liikunnanopettajien käsityksiä arvioinnin kriteereistä ja haasteista perusopetuksessa
Palomäki, Sanna; Hirvensalo, Mirja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin kirjatuilla tavoitteilla ja arviointikriteereillä on pyritty turvaamaan arvioinnin oikeudenmukaista ja yhdenvertaista toteutumista kouluissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena ... -
Från slutbedömningskriterier till betyg : lärarnas erfarenheter och utmaningar när det gäller slutbedömning i B1-svenska
Sorajoki, Elisa (2020)Tutkielmassani selvitän opettajien kokemuksia B1-ruotsin päättöarvioinnista uuden opetussuunnitelman mukaan. Keskityn tutkimaan opettajien näkemyksiä päättöarviointikriteereistä, tavoista arvioida oppilaan osaamista ... -
Liikunta, koulumenestys ja koulutyytyväisyys : Vetelin liikuntapainotteisen yläkouluryhmän tuloksia
Tunkkari, Marja (2020)Tässä tutkimuksessa selvitettiin Vetelin liikuntapainotteisen yläkouluryhmän liikuntalajeja, liikunnan määrää, arvosanoja, koulutyytyväisyyttä, koulutyöhön liittyviä tunteita ja akateemista minäpystyvyyttä. Tutkimuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.