Business model analysis on Android app stores
Abstract
Viimeaikainen kasvu älypuhelimien ja tablettien käytössä on kasvattanut mobiilisovelluskauppojen suosiota. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Android-ekosysteemissä toimivien sovelluskauppojen liiketoimintamalleja ja niihin liittyviä strategisia tekijöitä. Tutkimus koostuu liiketoimintamalleja, alustoja ja kaksisuuntaisia markkinoita käsittelevästä kirjallisuuskatsauksesta, sekä kuutta Android-sovelluskauppaa tarkastelevasta monitapaustutkimuksesta. Tutkimuksessa analysoidaan sovelluskauppojen ominaisuuksia ja menettelytapoja, joiden perusteella luodaan johtopäätöksiä liiketoimintamalleihin ja strategioihin liittyen. Valtaosa sovelluskauppojen tuloista saadaan sovelluskehittäjien kanssa tehtävästä tulojaosta. Koska sovelluskaupat ovat riippuvaisia sovelluskehittäjien saamista tuloista, sovelluskaupat pyrkivät tarjoamaan kehittäjille työkaluja, joilla voidaan parantaa sovellusten monetisointimahdollisuuksia. Sovelluskaupat myös pyrkivät turvaamaan tulonlähteensä pakottamalla tiettyjä menettelytapoja ja säädöksiä. Lisäksi, sovelluskauppojen laiteintegraatio on merkittävä kanava asiakkaiden saavuttamisessa. Voidaan myös todeta, että sovelluskauppojen tarjoamat kehittäjille suunnatut ohjelmointirajapinnat ja sovelluskehitys-työkalut ovat tärkeitä strategisia ja kilpailullisia tekijöitä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201401171080Käytä tätä linkitykseen.
Language
English