Kuntoutusasiakkaiden asiakasprofiili ja heidän arvionsa palveluiden laadusta kuntoutuslaitoksessa : case Kylpylähotelli ja kuntoutus Peurunka
Abstract
Kuntoutus on hyvin ajankohtainen aihe Suomessa, ja sitä tutkitaan ja selvitetään hyvin paljon. Väestön ikääntyminen, ostopalveluihin siirtyminen sekä kuntoutuslaitosten rapistuminen tuovat kuntoutukseen omalta osaltaan uusia järjestelyitä tulevaisuudessa. Kuntoutuslaitoksissa käyvien kuntoutusasiakkaiden asiakasprofiilia ei ole aiemmin selvitetty. Tämän lisäksi on tärkeä selvittää heidän ajatuksiaan ja arviotaan palveluista ja niiden laadusta.
Pro gradu - tutkielman tarkoituksena oli selvittää ja kuvata kuntoutusasiakkaiden asiakasprofiilia Kylpylähotelli ja kuntoutus Peurungassa sekä heidän arviotaan palveluiden laadusta. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena sekä teemahaastatteluin aikavälillä 28.2.2011 ja 31.3.2012. Kyselyyn vastasi kaikkiaan 755 Peurungan asiakasta, jotka jaoteltiin kolmeen pääryhmään Peurunkaan tulon pääsyiden mukaisesti; 1) kuntoutusasiakkaat, 2) liikunta- ja vapaa-ajanmatkailijat sekä 3) työhyvinvointimatkailijat. Kuntoutusasiakkaita oli vastanneista yhteensä 313, joista kahdelle toteutettiin teemahaastattelu.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että Kylpylähotelli ja kuntoutus Peurungassa käyvien kuntoutusasiakkaiden omanlainen asiakasprofiili nousi selkeästi esille. Keskimäärin kuntoutujat olivat iäkkäämpiä kuin muut asiakkaat, omasivat heikomman koetun terveyden ja toimintakyvyn sekä alhaisemman koulutustason. Heidän tulotasonsa oli myös merkitsevästi matalampi kuin muilla asiakkailla. Kuntoutusasiakkaat tulivat Peurunkaan pääsääntöisesti laadukkaiden kuntoutus- ja liikuntapalveluiden houkuttelemina sekä Peurungan maineen ja puhtaan luonnon perässä.
Kuntoutusasiakkaat olivat tutkimuksen mukaan erittäin tyytyväisiä saamaansa kuntoutukseen (89%), sekä kuntoutushenkilökuntaan ja sen ammattitaitoon; kuntoutujista 88% oli sitä mieltä, että henkilökunta osasi laatia yhdessä asiakkaan kanssa kuntoutuksen tavoitteet, 91% mukaan kuntoutushenkilökunta kertoi ymmärrettävästi kuntoutuksen vaikutuksista, 93% mielestä he kuuntelivat mitä asiakkaalla oli sanottavana. Kuntoutujista 86% oli sitä mieltä, että henkilökunta osasi perustella käytetyt menetelmät, joiden avulla tavoitteisiin pyrittiin ja 87% oli samaa mieltä siitä, että henkilökunta paneutui riittävän hyvin ongelmiin.
Peurungan palvelut koki hyödylliseksi hyvinvointinsa kannalta 95% kuntoutujista. Asteikolla 0-10 yleisarvosanaksi vierailulleen he antoivat 7.92 (ka 7.98). Monet kysymykseen vastanneet kritisoivat avoimessa vastauksessa sitä, että kylpylä ei ollut auki ja sen remontti oli vielä kesken. Kuitenkin, 94% kuntoutujista suosittelisi käyntinsä jälkeen Peurunkaa myös muille ja 95% heistä haluaisi tulla itse uudelleen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312202857Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish