Show simple item record

dc.contributor.authorLaurila, Heidi
dc.date.accessioned2013-12-16T21:14:53Z
dc.date.available2013-12-16T21:14:53Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1290308
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42673
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa tarkasteltiin Scandic-hotellien mediajulkisuutta Helsingin Sanomissa, Aamulehdessä ja Turun Sanomissa vuosien 2000–2012 aikana. Tutkimusaineisto koostui kokonaisuudessaan 293 mediatekstistä ja 126 mediatiedotteesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon ja millaista julkisuutta Scandic-hotellit ovat saaneet. Mediatekstien rinnalla tarkasteltiin Scandicin mediatiedotteita, joiden sisältöä verrattiin mediateksteihin ja tutkittiin, miten hyvin ne menivät läpi. Menetelminä tutkimuksessa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä sekä sisällön erittelyä. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä kuvattiin organisaation viestinnän keskeisimpiä piirteitä sekä tarkasteltiin mediaa sidosryhmänä. Julkisuutta lähestyttiin organisaation näkökulmasta ja esiteltiin julkisuuden hallintaa sekä erilaisia julkisuusstrategioita. Mediajulkisuutta avattiin agenda setting -teorian ja portinvartijateorian kautta. Lisäksi käsiteltiin imagoa ja mainetta, jotka liittyvät läheisesti mediajulkisuuteen. Tutkimustulosten perusteella saatiin selkeä kokonaiskäsitys Scandic-hotellien mediajulkisuudesta. Scandic-hotellit saivat suhteellisen paljon näkyvyyttä eri sanomalehdissä ja suurin osa mediateksteistä osoittautui sävyltään neutraaleiksi. Scandic-hotelleja käsiteltiin monipuolisesti sanomalehtien eri osastoilla ja mainittiin erilaisten tapahtumien yhteydessä. Mediajulkisuuden voidaan nähdä lisänneen Scandicin tunnettuutta, sillä mediatekstien kautta viestittiin Scandicille tärkeistä asioista, kuten uusista hotelleista sekä toimista ympäristön ja kestävän kehityksen hyväksi.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (126 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherScandic
dc.subject.othermediajulkisuus
dc.titleScandic-hotellien mediajulkisuus suomalaisissa sanomalehdissä vuosina 2000-2012
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201312162812
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineYhteisöviestintäfi
dc.contributor.oppiaineOrganizational Communicationen
dc.date.updated2013-12-16T21:14:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3131
dc.subject.ysomedia
dc.subject.ysosuhdetoiminta
dc.subject.ysoimago
dc.subject.ysomaine
dc.subject.ysoorganisaatioviestintä
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record