Perehdytys - totta vai tarua? : vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä
Abstract
Honkaniemi, S. & Kaappola, M. 2013. PEREHDYTYS – TOTTA VAI TARUA?
Vastavalmistuneiden opettajien ja heidän rehtoreidensa kokemuksia perehdytyksestä.
Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma,
104 s.
Laadullisen tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, minkälaista perehdytystä
vastavalmistuneet opettajat olivat saaneet opettajan töiden alkaessa. Tutkimusta varten
olemme haastatelleet lukuvuonna 2012 - 2013 kuutta korkeintaan neljä vuotta opettajan
ammatissa toiminutta luokanopettajaa sekä heidän rehtoreitaan. Halusimme lisäksi
tutkia, minkälaiseksi opettajat ja rehtorit kokivat hyvän perehdytyksen ja mitä
kehittämistarpeita ja -toiveita heillä oli perehdytykseen liittyen. Tutkimme myös, voiko
perehdytyksellä vaikuttaa opettajien työssä jaksamiseen. Olemme analysoineet
aineistomme teemoittelemalla sen haastattelurungon ja tutkimuskysymysten pohjalta.
Opettajan työ on nykyään hyvin laaja-alaista. Muuttuva yhteiskunta luo omat
velvoitteensa opetukselle, ja opetustyötä pyritään tekemään entistä tehokkaammin ja
taloudellisemmin. Tämä on lisännyt myös vaatimuksia opettajalle. Opettajan
ensimmäiset työvuodet koetaan usein hyvin raskaiksi, ja viime vuosina keskusteluun on
noussut huoli opettajien poistumisesta alalta muutaman työvuoden jälkeen. Olisi tärkeää
huolehtia opettajan työn hallinnan vahvistamisesta. Mitä enemmän työhön sisältyy
vaatimuksia ja mitä vähemmän työtä koetaan hallittavan, sen suurempi riski opettajilla
on myös terveydellisille haittatekijöille.
Vastavalmistuneiden opettajien kokemuksia ensimmäisistä vuosista on tutkittu (mm.
Fantilli & McDougall 2009, Blomberg 2008) jo aikaisemminkin. Tutkimukset ovat
osoittaneet, että jos työnaloituksessa ilmenneet haasteet kehittyvät liiallisiksi ja
turhauttavat eikä opettaja koe pärjäävänsä yksin, hän alkaa usein pohtia omaa
soveltuvuuttaan alalle. Heikkinen, Jokinen, Tynjälä & Välijärvi (2008) esittelevätkin
kolme mentorointimallia, joiden avulla pyritään tukemaan ja helpottamaan työn
aloitusta. Perehdytyksen avulla autetaan vastavalmistunutta opettajaa aloittamaan työnsä
ja pääsemään osaksi työyhteisöä. Lisäksi sen avulla tuetaan opettajan työssä jaksamista
sekä autetaan kasvamaan ja kehittymään opettajan ammatissa.
Tutkimuksemme tulosten mukaan suuri osa haastateltavista opettajista koki saamansa
perehdytyksen olleen vähäistä. Opettajat ja rehtorit kuitenkin kokivat perehdytyksen
tärkeäksi. Jokainen haastattelemamme opettaja ja rehtori näkivät perehdytyksen työuran
alussa tukevan työssä jaksamista. Opettajat eivät kaivanneet perehdytystä itse
oppituntien pitoon vaan käytännön asioihin sekä asioihin, joihin ei ole opintojen aikana
saatu tietoa.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201312162806Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish