“Kuka tarvitsee netin sotapelejä?” – Väkivaltaisten pelien diskurssit suomalaisessa verkkomediassa

Abstract
Julkisessa sanassa digitaalisia pelejä käsitellään varsin usein väkivallan kontekstissa. Tässä artikkelissa tarkastellaan diskurssianalyyttisesti suomalaisessa verkkomediassa käytyä julkista keskustelua pelien ja väkivallan yhteydestä. Aineiston hallitseviksi teemoiksi osoittautuivat joukkosurmia, aggressiivisuutta ja väkivaltaista käytöstä sekä valvontaa ja vastuuta korostavat diskurssielementit. Vaikka aiheen rajaus väkivaltaisiin peleihin nostikin lukumääräisesti esiin enemmän kielteisiä kuin myönteisiä näkökulmia, oli keskustelussa ilmenevien mielipiteiden kirjo yllättävän runsas.
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2013
Series
Subjects
ISBN
978-951-44-9281-5
Publication in research information system
Publisher
Tampereen yliopisto
Original source
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2013
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311302702Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-951-44-9281-5
Review status
Peer reviewed
ISSN
1798-355X
Language
Finnish
Published in
Pelitutkimuksen vuosikirja
Is part of publication
Pelitutkimuksen vuosikirja 2013
Citation
  • Pasanen, T., & Arjoranta, J. (2013). “Kuka tarvitsee netin sotapelejä?” – Väkivaltaisten pelien diskurssit suomalaisessa verkkomediassa. In J. Suominen, R. Koskimaa, F. Mäyrä, P. Saarikoski, & O. Sotamaa (Eds.), Pelitutkimuksen vuosikirja 2013 (pp. 29-57). Tampereen yliopisto. Pelitutkimuksen vuosikirja, 2013. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2013
Copyright© Pasanen & Arjoranta, 2013.

Share