“Kuka tarvitsee netin sotapelejä?” – Väkivaltaisten pelien diskurssit suomalaisessa verkkomediassa
Pasanen, T., & Arjoranta, J. (2013). “Kuka tarvitsee netin sotapelejä?” – Väkivaltaisten pelien diskurssit suomalaisessa verkkomediassa. In J. Suominen, R. Koskimaa, F. Mäyrä, P. Saarikoski, & O. Sotamaa (Eds.), Pelitutkimuksen vuosikirja 2013 (pp. 29-57). Tampereen yliopisto. Pelitutkimuksen vuosikirja, 2013. http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2013
Julkaistu sarjassa
Pelitutkimuksen vuosikirjaPäivämäärä
2013Oppiaine
Digitaalinen kulttuuriTekijänoikeudet
© Pasanen & Arjoranta, 2013.
2013:3 | 2014:80 | 2015:86 | 2016:112 | 2017:85 | 2018:90 | 2019:61 | 2020:70 | 2021:89 | 2022:60 | 2023:60 | 2024:70 | 2025:2
Julkisessa sanassa digitaalisia pelejä käsitellään varsin usein väkivallan kontekstissa.
Tässä artikkelissa tarkastellaan diskurssianalyyttisesti suomalaisessa verkkomediassa
käytyä julkista keskustelua pelien ja väkivallan yhteydestä. Aineiston
hallitseviksi teemoiksi osoittautuivat joukkosurmia, aggressiivisuutta ja väkivaltaista
käytöstä sekä valvontaa ja vastuuta korostavat diskurssielementit. Vaikka aiheen rajaus väkivaltaisiin peleihin nostikin lukumääräisesti esiin enemmän kielteisiä kuin myönteisiä näkökulmia, oli keskustelussa ilmenevien mielipiteiden
kirjo yllättävän runsas. In media, digital games are quite often discussed in the context of violence. The
present article employs a discourse analytical approach in examining public discussion
in the Finnish online media concerning the relationship between games and
violence. Discourse elements foregrounding mass murder, aggressiveness/aggression
and control/responsibility stood out as dominant themes from the research
material. As expected, limiting the focus of the article to violent digital games manifested
in a prevalence of adverse perspectives. However the spectrum of varying
opinions was surprisingly ample, also including neutral and favourable viewpoints.
Muu nimeke
”Who Needs Wargames Anyway?” Discourses of Violent Video Games in Finnish Online MediaJulkaisija
Tampereen yliopistoISBN
978-951-44-9281-5Emojulkaisun ISBN
Kuuluu julkaisuun
Pelitutkimuksen vuosikirja 2013ISSN Hae Julkaisufoorumista
1798-355XAsiasanat
Alkuperäislähde
http://www.pelitutkimus.fi/vuosikirja-2013Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/22878700
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Eettisen ruoan kulutuksen diskurssit suomalaisessa mediassa
Pecoraro, Maria (2008) -
Ryhmäidentiteetin rakentuminen väkivaltaisten miesten ryhmäterapiassa
Ojanaho, Sanna (2000) -
Ideological, Institutional and Affective Practices of Interpersonal Violence
Husso, Marita; Karkulehto, Sanna; Saresma, Tuija; Eilola, Jari; Siltala, Heli; Laitila, Aarno (Palgrave Macmillan, 2021)The first chapter presents the book’s point of departure as well as its central concepts and structure. It outlines the current understandings of and theoretical approaches to the intersections of violence, gender and ... -
Poliittisten toimijoiden kokema vihapuhe sukupuolittuneena poliittisena väkivaltana
Saresma, Tuija; Pöyhtäri, Reeta; Kosonen, Heidi; Haara, Paula; Knuutila, Aleksi (Sukupuolentutkimuksen seura – Sällskapet för genusforskning ry, 2020)Artikkelissamme käsittelemme poliitikkoihin kohdistuvaa vihapuhetta sukupuolittuneena ilmiönä, johon liittyvät monenlaiset tunteet ja affektit. Vihapuhe vaikuttaa kohteisiinsa monin tavoin ja saa aikaan erilaisia tunteita ... -
“Onko se semmonen niinku mies-juttu” : mieskuvat parisuhteissaan väkivaltaisten miesten ryhmämuotoisessa hoidossa
Kiviluoma, Sara; Lähteenmäki, Joonas; Valin, Armi (2023)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia mieskuvia parisuhteissaan väkivaltaiset miehet rakentavat Vaihtoehto väkivallalle -ryhmässä. Parisuhdeväkivalta on yleinen ja vakava ongelma, joka aiheuttaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.