Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorKarvonen, Jarmo
dc.date.accessioned2013-12-05T13:44:23Z
dc.date.available2013-12-05T13:44:23Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1288719
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42604
dc.description.abstractKeskeinen teema tutkielmassa oli peruskoulun yläluokkalaisten ja lukiolaisten kokemus jazzista. Alkuolettamuksena oli käsitys jazzista melko vaikeasti lähestyttävänä musiikkina nuorten keskuudessa. Tutkielman tavoite on osaltaan lisätä tietoa ja ymmärrystä nuorten suhteesta jazziin, ja tätä kautta parantaa esimerkiksi musiikkikasvattajien keinoja saavuttaa nuoria vähemmän suosittujen tai –tunnettujen musiikinlajien opetuksessa. Tarkastelin aihetta muun muassa iän, sukupuolen ja kaveripiirin vaikutuksesta musiikkimakuun. Näkökulma tutkielmassa on sosiaalipsykologinen. Aineiston keräsin teemahaastattelulla neljältä yläluokkalaiselta ja neljältä lukiolaiselta nuorelta. Haastatteluista nousi esille pääteemoja, joita analysoitiin. Jazz assosioituu näillä nuorilla lähes aina elokuviin. Nuorten kokemukset jazzista olivat sekä myönteisiä että kielteisiä. Myönteisiä seikkoja olivat jazzin energisyys ja yllätyksellisyys. Kielteisiä puolia olivat sekavuus, vanhanaikaisuus ja yksitoikkoisuus. Jazz oli käsitteenä ja musiikkina nuorille vierasta. Iällä ja sukupuolella ei ollut merkittävästi vaikutusta nuorten kokemukseen ja käsitykseen jazzista. Päätännössä nousi esille koulun rooli eri musiikkikultuureihin tutustuttajana joustavien opetussuunnitelmien puitteissa. Jazz oli musiikkina niin vierasta, että liiallisen vieraitten musiikillisten elementtien vuoksi sitä ei koettu mielekkäänä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjazz
dc.titleJazzia peruskoulussa ja lukiossa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201312052754
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2013-12-05T13:44:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkimaku
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysososiaalipsykologia
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysokuuntelutottumukset
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot