Show simple item record

dc.contributor.authorRomo, Maiju
dc.date.accessioned2013-12-04T12:31:13Z
dc.date.available2013-12-04T12:31:13Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1288584
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42589
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää miten perheen demograafiset taustatekijät, kuten perheen perhemuoto, sisarusten olemassa olo, vanhempien koulutustausta ja työtilanne ovat yhteydessä lapsen työskentelytapoihin ja niiden kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, eroavatko tulokset sukupuolen mukaan. Tutkimus toteutettiin osana Vanhemmat, opettajat ja lasten oppiminen-tutkimusta (VALO; Aunola & Nurmi, 2006-2009). Tutkittavina olivat 152 (79 tyttöä ja 73 poikaa) ensimmäisen luokan oppilasta sekä heidän vanhempansa ja opettajansa kolmen keskisuuren kaupungin alueelta Suomessa. Aineisto kerättiin kolmena eri vuotena käyttäen kolmea eri kohorttia. Aineistoa analysoitiin sekä henkilösuuntautuneesta että muuttujakeskeisestä näkökulmasta. Keskeisimpänä tuloksena havaittiin lasten työskentelytapojen olevan muodostuneet jo kohtalaisen pysyviksi ensimmäiseen kouluvuoteen mennessä. Tästä huolimatta tutkimuksen mukaan voidaan todeta, että pojilla asema perheen ainoana lapsena, tytöillä isän asema työelämän ulkopuolella ja yksinhuoltajaäidin kanssa kasvaminen ja sukupuolesta riippumatta äidin vähäinen koulutus näyttäisivät viitteellisesti olevan yhteydessä lapsen maladaptiivisiin työskentelytapoihin ja niiden kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana, ja puolestaan pojilla uusperhe, tytöillä ainoana lapsena olo ja sukupuolesta riippumatta äidin työelämässä mukana olo adaptiivisiin työskentelytapoihin. Työskentelytapojen pysyvyydestä ja tulosten viitteellisyydestä voidaan päätellä, etteivät perheeseen liittyvät demograafiset taustatekijät ole enää ensimmäisen kouluvuoden aikana suuressa määrin yhteydessä lapsen työskentelytapoihin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheradaptiiviset työskentelytavat
dc.subject.othermaladaptiiviset työskentelytavat
dc.subject.otherhallintasuuntautuneet työskentelytavat
dc.subject.othersuoritusstrategiat
dc.subject.otherperheen demograafiset taustatekijät
dc.titlePerheeseen liittyvien demograafisten taustatekijöiden yhteys lapsen työskentelytapoihin ensimmäisellä luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201312042742
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.date.updated2013-12-04T12:31:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi202
dc.subject.ysotyötavat
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokoululaiset
dc.subject.ysoperhe
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record