Aloittelevien luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia opettajan ammatillisuudesta
Tutkimus käsittelee opettajan ammatillisuutta ja ammattitaitoa. Aihetta lähestytään aloittelevien luokanopettajien käsitysten ja kokemusten kautta. Tässä tutkimuksessa vallitsevan lähestymistavan mukaan ammatillisuus on opettajan jokapäiväiseen työhön liittyvää ammattitaitoa, sekä opettajan oma ymmärrys työnkuvasta, työn tavoitteista, edellytyksistä ja työssä onnistumisesta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyllä 2012. Aineiston analyysin tavoitteena on kuvailla, tarkastella ja selventää aloitteleville luo-kanopettajille näyttäytyvää ammatillisuuden ilmiötä. Huomiota pyrittiin kiin-nittämään erityisesti siihen, mitä on se ammattitaito jota päteväksi nähty aloitte-leva luokanopettaja työssään tarvitsee. Lähtökohtaisena oletuksena aineiston laadulle oli se, että haastatteluun valitut 1-5 vuotta työkokemusta hankkineet luokanopettajat ovat ammatissa toimiessaan muodostaneet käsityksiä ja saaneet voimallisia kokemuksia tutkimuksen aiheeseen liittyen.
Aloitteleville luokanopettajille näyttäytyvät professionaalisen opettajan tavoitteet ja tehtävät liittyvät vahvasti kohti ehjää ihmisyyttä pyrkivään koko-naisvaltaiseen kasvattamiseen. Ammatillisuuden voidaan tässä tutkimuksessa katsoa liittyvän olennaisesti myös siihen, mitä työssä pidetään onnistumisena. Tutkimuksessa lähestytään myös epäammatillisena nähtyä toimintaa. Aineiston analyysin ja tarkastelun myötä aloittelevan luokanopettajan käyttämä ammattitaito jaettiin kahteen osaan, välttämättömään ammattitaitoon ja tarpeen mukaan lisättävään ammattitaitoon. Työn nähdään edellyttävän ammattitaidon molempia eriteltyjä osa-alueita, mutta aineistossa esiintyvät kokemukset ja käsitykset kertovat enemmän välttämättömän ammattitaidon osuudesta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä
Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta
Laurila, Elina; Tähti, Elina (2013)Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän ...