University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Aloittelevien luokanopettajien käsityksiä ja kokemuksia opettajan ammatillisuudesta

Thumbnail
View/Open
634.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ruokolainen, Kaarle
Date
2013
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimus käsittelee opettajan ammatillisuutta ja ammattitaitoa. Aihetta lähestytään aloittelevien luokanopettajien käsitysten ja kokemusten kautta. Tässä tutkimuksessa vallitsevan lähestymistavan mukaan ammatillisuus on opettajan jokapäiväiseen työhön liittyvää ammattitaitoa, sekä opettajan oma ymmärrys työnkuvasta, työn tavoitteista, edellytyksistä ja työssä onnistumisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla syksyllä 2012. Aineiston analyysin tavoitteena on kuvailla, tarkastella ja selventää aloitteleville luo-kanopettajille näyttäytyvää ammatillisuuden ilmiötä. Huomiota pyrittiin kiin-nittämään erityisesti siihen, mitä on se ammattitaito jota päteväksi nähty aloitte-leva luokanopettaja työssään tarvitsee. Lähtökohtaisena oletuksena aineiston laadulle oli se, että haastatteluun valitut 1-5 vuotta työkokemusta hankkineet luokanopettajat ovat ammatissa toimiessaan muodostaneet käsityksiä ja saaneet voimallisia kokemuksia tutkimuksen aiheeseen liittyen. Aloitteleville luokanopettajille näyttäytyvät professionaalisen opettajan tavoitteet ja tehtävät liittyvät vahvasti kohti ehjää ihmisyyttä pyrkivään koko-naisvaltaiseen kasvattamiseen. Ammatillisuuden voidaan tässä tutkimuksessa katsoa liittyvän olennaisesti myös siihen, mitä työssä pidetään onnistumisena. Tutkimuksessa lähestytään myös epäammatillisena nähtyä toimintaa. Aineiston analyysin ja tarkastelun myötä aloittelevan luokanopettajan käyttämä ammattitaito jaettiin kahteen osaan, välttämättömään ammattitaitoon ja tarpeen mukaan lisättävään ammattitaitoon. Työn nähdään edellyttävän ammattitaidon molempia eriteltyjä osa-alueita, mutta aineistossa esiintyvät kokemukset ja käsitykset kertovat enemmän välttämättömän ammattitaidon osuudesta. ...
Keywords
Ammatillisuus ammattitaito työnkuva pätevyys ammatillinen onnistuminen professionalismi opettajat luokanopettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201311012530

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatustaustaisten luokanopettajien kokemuksia ammatillisesta osaamisesta ja sen kehittymisestä 

    Holopainen, Heidi; Päivinen, Emmi-Maria (2020)
    Yhteiskunnan jatkuvat muutokset asettavat uusia vaatimuksia opettajan työlle ja osaamiselle. Laajat vaatimukset luovat uusia tarpeita opettajan ammatillisen osaamisen kehittymiselle. Opettajan ammatilliselle osaamiselle ...
  • Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa 

    Kuitunen, Iris (2022)
    Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ...
  • Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä 

    Kanerva, Sanna (2022)
    Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ...
  • Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa : luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta 

    Laurila, Elina; Tähti, Elina (2013)
    Laurila, Elina & Tähti, Elina. Opettajien häirintä työpaikalla ja verkossa. Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia ja käsityksiä työpaikkakiusaamisesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän ...
  • Ammattitaitoinen tanssinopettaja? : Jyväskylän yliopiston tanssipedagogiikan opiskelijoiden käsityksiä hyvästä tanssinopettajasta ja tanssinopettajan opetustaitojen tärkeydestä 

    Lumijärvi, Hanna (2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre