University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Liiketoimintaverkostoon vaikuttavat tekijät - teknologinen näkökulma

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lindfors, Sini
Date
2013
Discipline
Tietojärjestelmätiede

 
Tutkielmassa tutkitaan liiketoimintaverkostoja ja siihen vaikuttavia tekijöitä, erityisesti teknologian näkökannalta. Liiketoimintaverkostolla tarkoitetaan verkostoa jossa toimii useampi yritys ja joita sitoo toisiinsa erilaiset suhteet. Teknologialla tarkoitetaan tutkielmassa kaikkea teknologiaa jota käytetään muun muassa informaation eri muotojen luomiseen, tallennukseen, kommunikointiin ja käyttöön. Tarkemmin on tarkasteltu internettiä ja sitä hyödyntäviä teknologioita kuten sähköpostia, videoneuvottelua ja erilaisia IOS-järjestelmiä sekä digitalisaatiota. Tutkielman tutkimuskysymyksiä tarkasteltiin liiketoimintaverkoston kolmen myytin ja kolmen paradoksin teorioiden kautta. Tutkimuksen tuloksena oli, että suurin osa liiketoimintajärjestelmän myyteistä ja paradokseista kävi selkeästi ilmi, mutta osa jäi hiukan pimentoon. Liiketoimintaverkostot vaikuttavat omalta osaltaan teknologioihin muun muassa verkoston eri jäsenien kautta ja teknologiat taasen vaikuttavat verkostoihin joko suoraan tai välillisesti. Tutkielma toteutettiin hyödyntämällä laadullista tutkimusta ja sen osa-alueita kuten kirjallisuuskatsausta, haastattelua ja tapaustutkimuksia. ...
 
The aim of the thesis is to observe what factors affect business networks, espe-cially from technological viewpoint. Business network is a network that in-cludes multiple companies and they are bind together by different kind of rela-tionships. Technology is defined in the thesis as all technology that is used to create, save, communicate and use information. Internet and its different tech-nologies like email, videoconference and different IOS-systems, and also digi-talization are examined profoundly. Research questions are observed against business networks’ three myths and three paradoxes. The result of the research is that most of the myths and paradoxes are apparent in business networks but some of them are vague. Business networks affect technologies through their actors and technologies affect business networks either directly or indirectly. The thesis used qualitative research methods like interview, literature review and case studies.
 
Keywords
liiketoimintaverkosto teknologia suhteet paradoksit myytit business networks relationships technologies paradoxes myths verkostot liiketoiminta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310312515

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lessons learned on student engagement from the nature of pervasive socio‐digital interests and related network participation of adolescents 

    Kruskopf, Milla; Hakkarainen, Kai; Li, Shupin; Lonka, Kirsti (Wiley-Blackwell, 2021)
    The rise of modern socio‐digital technologies has fundamentally changed the everyday environments in which young people communicate with each other and cultivate interests. To gain a more sophisticated understanding of ...
  • Internationalization processes of Finnish software firms : the influence of network relationships and product and the synergy between them 

    Mannonen, Anne (2020)
    Internationalization processes of small- and medium-sized software enterprises have been studied largely in terms of network relationships. The interaction between networks and product, though, has been investigated less ...
  • Pienyrittäjän interaktiivinen toimintakyky : narratiivinen tulkinta suomalaisten pienyrittäjien toiminnasta sosiaalisissa liiketoimintaverkostoissa Espanjan Aurinkorannikolla 

    Toivonen, Taru (University of Jyväskylä, 2015)
  • Innovation development to new business in incumbent firms : a case study on the pharmaceutical companies in Finland 

    Hemminki, Markus (2016)
    This thesis examines new business development in incumbent firms in market environment that is changing faster than ever before. The framework of this study, model to the new business development, is created at the literature ...
  • Reflections on the human role in AI policy formulations : how do national AI strategies view people? 

    Salo-Pöntinen, Henrikki; Saariluoma, Pertti (Springer Science and Business Media LLC, 2022)
    Purpose There is no artificial intelligence (AI) without people. People design and develop AI; they modify and use it and they have to reorganize the ways they have carried out tasks in their work and everyday life. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre