Att utveckla en Jyväskyläidentitet: Undervisning på svenska i en finskdominerad miljö
Abstract
I denna text görs ett nedslag i en svenskspråkig klass i en officiellt enspråkig finsk kommun (Jyväskylä i Mellersta Finland). Utav kommunens 131 000 invånare är ca 300 registrerade som svenskspråkiga. Den svenska klassen – som har funnits sedan 2003 i Pohjanlammen koulu – är en av nära trehundra svenskspråkiga skolor eller klasser som finns i Finland idag och följer samma läroplaner. Samtidigt är undervisningen på flera sätt helt unik.
Main Author
Format
Articles
Magazine article
Published
2013
Series
Subjects
Publisher
Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto
Original source
http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2013/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310292502Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
1799-0181
Language
Swedish
Published in
Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti
Citation
- Palviainen, Å. (18.10.2013). Att utveckla en Jyväskyläidentitet: Undervisning på svenska i en finskdominerad miljö. Kieli, koulutus ja yhteiskunta : Kielikoulutuspolitiikan verkoston verkkolehti (Lokakuu). Retrieved from http://www.kieliverkosto.fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-lokakuu-2013
Copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat