On the influence of national culture on knowledge sharing

Abstract
Organisaatioiden välinen kilpailu on koventunut viime vuosikymmeninä globalisoitumisen takia. Myös kansainvälisyys on lisääntynyt. Uusien innovaatioiden avulla voidaan parantaa yritysten kilpailukykyä. Tästä syystä yrityksien ja organisaatioiden tulisi kiinnittää huomioita uusien innovaatioiden luomiseen. Tietämyksen jakamisella ja innovaatiokyvykkyydellä on osoitettu olevan positiivinen yhteys. Tähän perustaen tietämyksen jakamiseen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Kuitenkin nykyiset tietämyksen jakamisen teoriat ovat joko liian abstrakteja tai jättävät relevantteja osa-alueita teorian ulkopuolelle, jonka syystä ne eivät ole hyödyllisiä akatemian ulkopuolella. Tässä pro gradu – työssä kehitetään pohja uudelle tietämyksen jakamisen teorialle, joka ottaa huomioon kaikki relevantit osa-alueet. Aikaisempiin tutkimuksiin vedoten kulttuuri, yksilö, organisaatio, luottamus, halukkuus jakaa tietoa sekä tekniset työvälineet valitaan teorian ydinalueiksi. Tämän jälkeen luotua teoriaa verrataan haastattelujen tuloksiin. Haastattelujen perusteella voidaan todeta, että kulttuuri pitää ottaa huomioon tietämyksen jakamista tutkittaessa. Kulttuuri vaikuttaa yksilön ja organisaation lisäksi myös luottamukseen, halukkuuteen jakaa sekä osittain myös teknisiin työvälineisiin. Jokainen näistä pitää sisällään lisäattribuutteja, joihin kulttuuri vaikuttaa. Yleisesti ottaen tässä työssä esitelty tutkimus on ensiaskel kohti uutta tietämyksen jakamisen teoriaa. Tulevaisuudessa tutkimusta voidaan laajentaa kvantitatiivisella tutkimuksella.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201310022397Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share