Teacher written feedback : teachers' perceptions of given feedback
Abstract
Kirjallinen tuottaminen on vakiinnuttanut asemansa osana englannin opiskelua suomalaisissa kouluissa. Erityisen tärkeä rooli osana kirjoitusprosessia ja opiskelijan kirjoittajana kehittymistä on opettajan antamalla kirjallisella palautteella. Opettajien näkökulmasta tehtävä ei kuitenkaan ole helppo, ja siksi on tarpeen kysyä, vastaavatko opettajien omat käsitykset hyvästä palautteesta heidän opiskelijoille antamaansa palautetta – tai kääntäen: onko opettajien antama palaute todellakin sitä, mitä he uskovat antavansa? Tässä tutkimuksessa kaksi lukion englanninopettajaa vastasi kyselylomakkeen kysymyksiin hyvästä kirjallisesta palautteesta ja omista palautteenantotavoistaan. Molemmilta opettajilta myös kerättiin yhden abiturienttiryhmän kirjoittamia ylioppilaskokeen harjoitusaineita, joihin tutkimukseen osallistuva opettaja oli kirjoittanut palautteensa ja jotka hän oli arvostellut. Opettajien kyselylomakevastauksia ja oppilasaineisiin kirjoittamaa palautetta vertailtiin ja saatiin selville, että yleensä palaute ja opettajien käsitykset vastasivat toisiaan palautteen määrään ja sisältöön liittyen, mutta he myös säästelivät kehusanojaan, vaikka uskoivat antavansa paljon positiivista palautetta ja tunnustusta hyvistä suorituksista.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309252348Käytä tätä linkitykseen.
Language
English