Johdon tunneälyosaaminen ja sen kehittäminen coachingin keinoin
Tutkimus tarkastelee johdon tunneälyosaamisen kehittämistä johdon coachingin keinoin.
Tutkimustehtävänä on etsiä vastauksia siihen, miten johdon coachit pyrkivät arvioimaan ja
kehittämään johdon tunneälyn kahdeksaa avainosaamista osana valmennustyötään.
Tarkasteltavat avainosaamiset ovat hyvä itsetuntemus, itsekontrolli, läpinäkyvyys, empaattisuus, kannustavuus, kyky kehittää toisia, taito hallita konflikteja ja ryhmä- ja yhteistyötaito. Laadullisen
tutkimuksen aineiston hankintamenetelmä oli teemahaastattelu ja työhön haastateltiin yhteensä
yhtätoista johdon coachia. Aineiston analyysimenetelmänä oli laadullinen teoriaohjaava
sisällönanalyysi ja analyysitekniikkana käytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa tunneälyn
arviointiin kehitettyjä mittaristoja oli käyttänyt kolme johdon coachia. Suosituin mittari oli Bar-
Onin EQ-i, jota olivat käyttäneet kaikki kolme coachia. Muita coachien käyttämiä
tunneälyosaamisten arviointimenetelmiä olivat MSCEIT, EBW, PK5 ja Team Resilience Profile.
Havainnointiarviointikokemuksia coachien puheesta ilmeni itsetuntemuksen, itsekontrollin,
empaattisuuden ja ryhmä- ja yhteistyötaidon osalta. Ryhmä- ja yhteistyön avainosaamisen
havainnoinnissa toimiva työväline coachille saattaa olla Balesin vuorovaikutusprosessianalyysi.
360 asteen haastattelupalautetta arviointimenetelmänään oli käyttänyt kolme coachia ja se koettiin
laajasti toimivana ja potentiaalisena arviointivälineenä. Haastatteluarviointityökalu ESCI-360
yhdessä Johari Window nelikenttämallin kanssa voi auttaa coachia hahmottamaan johtajan
sokeita pisteitä. Haastateltavat olivat yksimielisiä siitä, että tunneälyn osaamisten kehittämiseen
pitää suhtautua kokonaisvaltaisesti ja siinä tulisi huomioida muun muassa keho-, konteksti- ja
suhdetekijät. Hyvä itsetuntemus on kaikkien muiden tunneälyosaamisten perusta, jonka
kehittämisen ytimessä on coachattavan itsereflektiosaamisen harjoittaminen. Itsekontrollissa pitää
ottaa huomioon coachattavan temperamentti. Itsekontrollin kehittämisessä voivat auttaa erilaiset
itsereflektio- ja mindfulness-harjoitukset. Läpinäkyvyydessä johtajan johdonmukaisen
käyttäytymisen kehittäminen on tärkeää ja avoimuuden sekä aitouden suhteen coachin täytyy
ottaa huomioon korostetusti johtajan konteksti- ja tilannetekijät. Empaattisuuden ytimessä on
coachattavan kuunteluosaamisen kehittäminen ja empatiaosaamisella on merkittävä vaikutus
jokaiseen sosiaalisen tunneälyn avainosaamiseen. Kannustavuudessa coachin on olennaista auttaa
coachattavaa inspiroimisosaamisen kehittämisessä. Siinä korostuvat johtajan empaattisuuden sekä
itsetuntemuksen kehittäminen. Kyvyn kehittää toisia avainosaamista coachit pyrkivät
kehittämään johdon coachingin näkökulmasta ja sen hallinnassa tärkeää on empatiaosaaminen.
Taidon hallita konflikteja avainosaamisssa coachin on tärkeää auttaa johtajaa kehittämään
emotionaalista itsetietoisuuttaan, itseluottamustaan, itsekontrolliaan ja empaattisuuttaan. Ryhmä ja
yhteistyötaidon avainosaamisessa coachin on tärkeää tukea coachattavan kehittymistä laajasti
sekä henkilökohtaisissa, että sosiaalisissa tunneälyosaamisissa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Henkilöstötietojärjestelmät : johdon itsepalvelu julkisella sektorilla
Hautala, Tuomas (2002) -
Suomen korkeakoulujen kehittyvät johdon laskentatoimen käytännöt
Huhta, Hanna (2016)Tässä tutkimuksessa tutkitaan Suomen korkeakoulujen johdon laskentatoimen käytäntöjä. Tutkimus on osa opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) kanssa yhteistyössä toteutettavaa hanketta. Vuonna 2005 OKM teetti edellisen ... -
Osaamisen kehittäminen HR-asiantuntijoiden silmin : työntekijöiden ammatillisen identiteetin vahvistaminen itsensä johtamisella
Saarinen, Sanna; Lehtimäki, Sara (2024)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää HR-asiantuntijoiden roolia työntekijöiden osaamisen kehittämisessä liittyen itsensä johtamiseen, jota hyödyntämällä ammatillinen identiteetti voi vahvistua. Tarkoituksena oli syventää ... -
Huippuasiantuntijoiden tunnistaminen ja osaamisen kehittäminen Työterveyslaitoksen asiakasorganisaatioissa
Ihamäki, Teresa (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten eri alojen organisaatioissa määritellään huippuasiantuntijuus ja millaisia keinoja huippuasiantuntijuuden tunnistamiseen löytyy organisaatioissa. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.