Kieli, koulutus ja yhteiskunta - Syyskuu 2013
Recent Submissions
-
Uusien yliopisto-opiskelijoiden ruotsin kielen taitotaso ylioppilasarvosanoilla mitattuna
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Olemme selvittäneet, millaiset taidot yliopisto-opintonsa aloittavilla opiskelijoilla on ruotsin kielessä toisena kotimaisena kielenä ylioppilaskokeen arvosanalla mitattuna. Olemme tarkastelleet yliopistoihin valittujen ... -
”Kielen ja kulttuurin säilyttäminen on valintakysymyksiä”
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Bárbmu ry on syksyllä 2012 perustettu Sisä-Suomen saamelaisyhdistys, kertoo yhdistyksen perustajajäsen ja puheenjohtaja Nea Porsanger-Rintala. Yhdistyksen virallinen kotipaikka on Jyväskylä mutta se toimii sekä Keski-Suomessa ... -
Äidinkielenä monikielisyys : [pääkirjoitus]
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013) -
Opettajan päiväkirja: Paljon juteltavaa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Olen 38-vuotias romaninainen. Olen ammatiltani koulunkäyntiavustaja ja toimin nyt toista vuotta Espoon kaupungin projektityötekijänä tukemassa romanioppilaiden koulunkäyntiä ja opettamassa romanikieltä omana äidinkielenä. ... -
Romanilapset ja romanikieli
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Romanikieli on puhujamäärältään EU:n merkittävimpiä vähemmistökieliä. Se on yksi Suomen perustuslain 17 §:ssä nimetyistä vähemmistöjen kielistä. Sen käyttömäärä ja -ala ovat kuitenkin supistuneet voimakkaasti erityisesti ... -
Englannin kieli viittomakielisten arjessa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Suomi on viittomakielialan ja kuurojen opetuksen edelläkävijämaita. Viittomakielisten oikeudet on Suomessa turvattu perustuslaissa (731/1999), ja viittomakielisillä on oikeus saada opetusta viittomakielellä. Koulutuksen ... -
Intensiivistä kielenopetusta vaihto-opiskelijoille
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Vaihto-opiskelijat tulevat Suomeen opiskelemaan usein sen takia että suomalaiset osaavat niin hyvin englantia. Suomalaisiin tutustuminen koetaan kuitenkin erittäin haastavaksi. Yhteyksien puuttuminen vaihto-opiskelijoiden ... -
Specima-pätevöitymiskoulutus – avain työmarkkinoille
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Maahanmuuttajataustaisten opettajien pätevöityminen mahdollistaa sijoittumisen työmarkkinoille ja edistää sopeutumista uuteen kulttuuriin. Monikulttuurisuus oppilaitoksen arjessa tuo myös uutta osaamista niin opiskelijoille ... -
Millaista on tulevaisuuden lukutaitojen pedagogiikka? – Tutkimus- ja kehittämistyötä perusopetukseen valmistavassa opetuksessa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Millaisia ovat tekstiympäristöt, joissa 2000-luvun maahanmuuttajataustaiset lapset kasvavat? Miten digitaaliset teknologiat muuttavat lukutaitojen pedagogiikkaa? Future School Research Second Wave: TeknoLiteracy -hankkeen ... -
SKYOPE turvapaikanhakijan opintopolkua rakentamassa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Moni tuntee kotoutumiskoulutuksen, mutta kuinka moni tietää, miten turvapaikanhakijat vastaanottokeskuksissa opiskelevat? Turvapaikanhakijoiden opintopolku eroaa esimerkiksi pakolaiskiintiössä Suomeen tulevien tai työn ... -
Kieleilyä monietnisessä yläkoulussa
(Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2013)Suomi ja etenkin Helsinki ovat 1990-luvulta alkaen nopeasti monikielistyneet ja -kulttuuristuneet. Venäjän- ja vironpuhujien määrä on noin kymmenkertaistunut, ja maahanmuutto on tuonut Suomeen isoja kieliryhmiä, jotka ...