"When girls don't have to work that much they are doing better in school" : ethnographic case study on girls participation in Nepalese village school

Abstract
Tiivistelmä: Naiset elävät nepalilaisessa kulttuurissa alisteisessa asemassa. Naisten sorrettu asema näkyy selkeästi muun muassa koulutussektorilla, keskimäärin naiset ovat miehiä vähemmän koulutettuja. Tähän epäkohtaan on pyritty puuttumaan erilaisin kansallisin ja kansainvälisin ohjelmin, mikä on johtanut peruskoulutukseen osallistuvien tyttöjen lukumäärän merkittävään kasvuun. Tässä tutkimuksessa tarkastelin tyttöjen osallistumista nepalilaisessa kyläkoulussa. Tutkimus on etnografinen tapaustutkimus, jonka myötä tutustuin opettajien ja tyttöjen väliseen vuorovaikutukseen opetustilanteissa. Lisäksi tutkin tyttöjen osallisuutta toimijuuden ja voimaantumisen näkökulmista ja pohdin löydöksiä laajemmassa yhteiskunnallisessa viitekehyksessä. Tutkimus toteutettiin aineistolähtöisesti etnografisena tapaustutkimuksena ja aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja haastattelua. Tutkimusaineisto koostui Shree Pragatishil Milijuli Primary school:ssa viettämieni kenttäjaksojen aikana kerätystä etnografisesta havainnointiaineistosta ja haastatteluaineistosta. Tutkimusta varten haastattelin viittä koulussa opiskelevaa tyttöä sekä heidän opettajiaan. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2011 sekä tammikuussa 2012, ja analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysillä. Tutkimuksen löydökset osoittavat, että opettajan rooli tyttöjen osallisuuden tukijana on merkittävä. Opettaja, joka pyrki kannustamaan tyttöjä kriittisyyteen ja dialogiin sai tytöt osallistumaan aktiivisemmin kuin perinteistä opetusmetodia hyödyntävä opettaja. Merkittävä kannustin osallistumiselle oli myös perheen tuki. Tyttöjen osallisuuden ja osallistumisen tiellä on myös haasteita. Löydökset osoittivat, että opetusmetodit eivät yleisesti ole osallisuutta tukevia. Osallistumiseen ja osallisuuden kokemiseen vaikutti myös tyttöjen kulttuurinen tausta. Tytöt, jotka kuuluivat alempiin kasteihin tai olivat heimoyhteisön jäseniä, eivät osallistuneet kuten muihin ryhmiin kuuluvat.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309102267Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share