CODA-lasten asema kielipoliittisissa ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä vuosina 1993-2010
Abstract
Lehtinen, Joonas. CODA-lasten asema kielipoliittisissa ja kielikoulutuspoliittisissa
teksteissä vuosina 1993–2010. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliposton
kasvatustieteen laitos, 2013. 70 sivua.
Kielipoliittisilla päätöksillä on vaikutusta lasten ja nuorten kieli
identiteetin kehittymiseen. Varsinkin vähemmistökielten käyttäjien mahdollisuus
käyttää omaa äidinkieltään ei ole kovin hyvät. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda julki
niitä keinoja, joilla CODA-lapsia asemoidaan kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa
teksteissä. Tutkimuksessa tarkastelen myös, miten CODA-lasten asema on muuttunut
kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä vuosien 1993–2010 välisenä aikana.
Aihetta lähestyin laadullisen tutkimuksen kautta, myös määrällistä
tutkimusotetta, lähinnä kvantifiointia hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa
on kriittinen diskurssianalyysi. Kriittistä diskurssianalyysiä hyödynsin niin
viitekehyksen luonnissa kuin myös aineiston analyysissä. Analyyttisenä työkaluna ja
kategorioina hyödynsin sosiaalisen toimijan verkkoa ja siinä käytettyä kategorioita ja
käsitteitä.
Kuurojen vanhempien aseman vaihteluun on vaikuttanut yleinen ilmapiiri
viittomakieltä ja kuuroja kohtaan. Vallassa olevalla diskurssilla on vaikutusta myös
CODA-lasten asemaan ja sen muutokseen. CODA-lapsia viitattiin myös hyvin eri
tavoin eri aikoina ja myös eri aineistoissa. CODA-lasten asema on parantunut vuodesta
1993 lähtien. Kuitenkaan CODA-lasten asema kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa
teksteissä ei ole hyvä tällä hetkellä.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309032224Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish