CODA-lasten asema kielipoliittisissa ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä vuosina 1993-2010

Abstract
Lehtinen, Joonas. CODA-lasten asema kielipoliittisissa ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä vuosina 1993–2010. Kasvatustieteen pro gradu -työ. Jyväskylän yliposton kasvatustieteen laitos, 2013. 70 sivua. Kielipoliittisilla päätöksillä on vaikutusta lasten ja nuorten kieli identiteetin kehittymiseen. Varsinkin vähemmistökielten käyttäjien mahdollisuus käyttää omaa äidinkieltään ei ole kovin hyvät. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda julki niitä keinoja, joilla CODA-lapsia asemoidaan kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä. Tutkimuksessa tarkastelen myös, miten CODA-lasten asema on muuttunut kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä vuosien 1993–2010 välisenä aikana. Aihetta lähestyin laadullisen tutkimuksen kautta, myös määrällistä tutkimusotetta, lähinnä kvantifiointia hyödyntäen. Tutkimusmenetelmänä tutkielmassa on kriittinen diskurssianalyysi. Kriittistä diskurssianalyysiä hyödynsin niin viitekehyksen luonnissa kuin myös aineiston analyysissä. Analyyttisenä työkaluna ja kategorioina hyödynsin sosiaalisen toimijan verkkoa ja siinä käytettyä kategorioita ja käsitteitä. Kuurojen vanhempien aseman vaihteluun on vaikuttanut yleinen ilmapiiri viittomakieltä ja kuuroja kohtaan. Vallassa olevalla diskurssilla on vaikutusta myös CODA-lasten asemaan ja sen muutokseen. CODA-lapsia viitattiin myös hyvin eri tavoin eri aikoina ja myös eri aineistoissa. CODA-lasten asema on parantunut vuodesta 1993 lähtien. Kuitenkaan CODA-lasten asema kieli- ja kielikoulutuspoliittisissa teksteissä ei ole hyvä tällä hetkellä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201309032224Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share