Vuorovaikutteiset leikit Pikku Kakkosen netissä
Tämän pro gradu -tutkielman pyrkimyksenä oli ymmärtää ja analysoida Pikku Kakkosen nettiä ja erityisesti sen vuorovaikutteisia leikkejä. Pikku Kakkosen nettiä ja sen sisältöjä tarkastellaan kokonaisuutena. Tämän gradun muoto onkin työnäytegradu.
Projektin tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten uudenlainen verkkoympäristö ja -sisällöt aktivoivat lapsia sekä miten sivuston vuorovaikutuksellisia elementtejä pystyttäisiin kehittämään edelleen. Projektiin sisältyy myös tutkimus lasten osallistumisesta juontajan simuloimaan vuorovaikutuskäyttäytymiseen.
Projektin tutkimus toteutettiin havainnoimalla kuutta 3-5-vuotiasta tutkimushenkilöä. Havainnoinnissa virikkeenä käytetyt vuorovaikutteiset leikit olivat pelillisiä kokonaisuuksia, joissa lapsella oli mahdollisuus vaikuttaa televisiosta tutun juontajan toimintaan verkkoympäristössä. Tutkimustilanteessa pelattiin läpi yhteensä neljä vuorovaikutteista leikkiä. Pelaamisen aikana lapsia havainnoitiin kahden videokameran avulla. Aineisto litteroitiin asiatarkasti ja analysoitiin laadullisen tutkimuksen keinoin.
Tutkimustulokset osoittavat lapsen aktiivista osallistujan roolia vuorovaikutteisia leikkejä pelatessa. Juontajan simuloimalla vuorovaikutuskäyttäytymisellä on yhteys lapsen osallistumisen muotoihin ja laatuun. Projektin kokonaiskuvausta ja tutkimustuloksia voidaan hyödyntää vastaavanlaisten lapsille suunnattujen verkkoympäristöjen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Muita tietoja
Liitteenä DVD-levy, jolla neljä vuorovaikutteista leikkiä näyttötallenteina
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
A framework for children's participation in online environments
Tuukkanen, Terhi (University of Jyväskylä, 2014) -
Katsaus lasten ja nuorten verkkokiusaamisen tutkimukseen
Nieminen, Heidi (2014)Tässä tutkielmassa kartoitettiin lasten ja nuorten verkkokiusaamisesta tehtyä empiiristä tutkimusta. Verkkokiusaamisella tarkoitetaan viestintäteknologian kuten sähköpostin, puhelimen tai sosiaalisen median välityksellä ... -
Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY-luokituksen kautta
Mattila, Liisa (2009)Leikin arviointivälineet PAGS, ToP ja TOES tarkasteltuna käsitteellisesti ICF-CY – luokituksen kautta. Mattila Liisa. Jyväskylän yliopisto. Liikunta- ja terveystieteiden tiedekunta. Terveystieteiden laitos. 2009.42s. ... -
Lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus varhaiskasvatuksessa
Oikarinen, Veera Stina; Meckelborg, Maria (2021)Tutkielmamme tavoitteena oli selvittää millaista lasten fyysinen aktiivisuus ja osallisuus on varhaiskasvatuksessa. Tätä tutkimme selvittämällä varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten fyysisestä aktiivisuudesta. ... -
Leikitään ja keskitytään : tukea itsesäätelyyn
Moisio, Päivi; Teivaanmäki, Sini; Klenberg, Liisa (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Leikitään ja keskitytään -hankkeessa tuettiin perheitä, joissa 3–5-vuotiaalla lapsella oli tarkkaamattomuuteen ja ylivilkkauteen liittyviä haasteita. Keskeinen tuen väline oli vanhemman ja lapsen yhteinen, päivittäinen ...