Mobile CRM in industrial firms : salespeople's intention to adopt mobile solutions
Abstract
Mobiiliteknologian ja -sovellusten vaikutus organisaatioiden suorituskykyyn on
herättänyt huomiota sekä organisaatioissa että akateemisessa maailmassa. Ei
kuitenkaan vielä tarpeeksi tiedetä siitä, mikä saa myyntihenkilöstön omaksumaan
mobiiliteknologiaa. Tämä tutkimus osallistuu tähän keskusteluun tutkimalla,
mitkä tekijät vaikuttavat myyntipäälliköiden aikomuksiin käyttää mobiilia
asiakkuuksienhallintajärjestelmää.
Tämän tutkimiseksi, käsitteellinen malli rakennettiin teknologian hyväksymiseen
ja omaksumiseen liittyvän kirjallisuuden pohjalta. Erityistä näkemystä
haettiin mobiiliteknologian omaksumista ja myyntiä tukevia teknologioita
käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tutkimus hyödynsi kokeellista ja määrällistä tutkimusotetta testatakseen
luotua mallia. Online-kysely lähetettiin viidelle suomalaiselle teollisuusyritykselle.
Kaikkiaan kysely keräsi 105 vastausta maailmanlaajuisesti. Mallia testattiin
käyttäen rakenneyhtälömallinnusta (structural equation modelling, SEM) ja
tarkemmin ottaen osittainen pienimmän neliösumman regressioanalyysi (partial
least squares, PLS) valittiin arvioimaan rakenneyhtälön muuttujia.
Löydöksemme osoittivat, että käyttöaikomusta pystytään merkittävästi selittämään
havaitun käyttäytymiseen liittyvän kontrollin, havaitun hyödyllisyyden
ja havaitun tavoiteltavuuden avulla. Sosiaaliset vaikuttimet selittivät molempia
määrääviä teknologiaan liitettäviä uskomuksia (eli havaittua helppokäyttöisyyttä
ja hyödyllisyyttä), kun taas henkilökohtainen innovatiivisuus selitti
ainoastaan havaittua helppokäyttöisyyttä. Asenteella ei ollut vastoin hypoteesiamme
merkittävää vaikutusta käyttöaikomukseen.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2013
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308082129Käytä tätä linkitykseen.
Language
English