Mobile CRM in industrial firms : salespeople's intention to adopt mobile solutions
Päivämäärä
2013Mobiiliteknologian ja -sovellusten vaikutus organisaatioiden suorituskykyyn on
herättänyt huomiota sekä organisaatioissa että akateemisessa maailmassa. Ei
kuitenkaan vielä tarpeeksi tiedetä siitä, mikä saa myyntihenkilöstön omaksumaan
mobiiliteknologiaa. Tämä tutkimus osallistuu tähän keskusteluun tutkimalla,
mitkä tekijät vaikuttavat myyntipäälliköiden aikomuksiin käyttää mobiilia
asiakkuuksienhallintajärjestelmää.
Tämän tutkimiseksi, käsitteellinen malli rakennettiin teknologian hyväksymiseen
ja omaksumiseen liittyvän kirjallisuuden pohjalta. Erityistä näkemystä
haettiin mobiiliteknologian omaksumista ja myyntiä tukevia teknologioita
käsittelevästä kirjallisuudesta.
Tutkimus hyödynsi kokeellista ja määrällistä tutkimusotetta testatakseen
luotua mallia. Online-kysely lähetettiin viidelle suomalaiselle teollisuusyritykselle.
Kaikkiaan kysely keräsi 105 vastausta maailmanlaajuisesti. Mallia testattiin
käyttäen rakenneyhtälömallinnusta (structural equation modelling, SEM) ja
tarkemmin ottaen osittainen pienimmän neliösumman regressioanalyysi (partial
least squares, PLS) valittiin arvioimaan rakenneyhtälön muuttujia.
Löydöksemme osoittivat, että käyttöaikomusta pystytään merkittävästi selittämään
havaitun käyttäytymiseen liittyvän kontrollin, havaitun hyödyllisyyden
ja havaitun tavoiteltavuuden avulla. Sosiaaliset vaikuttimet selittivät molempia
määrääviä teknologiaan liitettäviä uskomuksia (eli havaittua helppokäyttöisyyttä
ja hyödyllisyyttä), kun taas henkilökohtainen innovatiivisuus selitti
ainoastaan havaittua helppokäyttöisyyttä. Asenteella ei ollut vastoin hypoteesiamme
merkittävää vaikutusta käyttöaikomukseen.
...
Mobile technology and services have gained attention in organisations and academia
alike in terms of what are their impact on organisational performance.
There is however little information on what drives salespeople to adopt mobile
technology. Our study contributes this discourse by investigating what are the
antecedents of behavioural intention when regarding the use of mobile customer
relationship management in the course of sales managers’ work.
To examine this, a conceptual model was developed based on literature on
technology adoption and acceptance research. Specific insight was sought from
literature focusing on mobile technology adoption and sales automation technology.
This study utilised exploratory quantitative approach in order to empirically
test the model. An online survey was sent to 5 Finnish firms operating in
industrial sector. In total, the survey gathered 105 responses globally. The model
was tested via structural equation modelling (SEM), and more specifically
partial least squares (PLS) was chosen to estimate the parameters of SEM.
Our findings indicated that behavioural intention was sufficiently explained
by perceived behavioural control, perceived usefulness and perceived
reachability. Social influences explained both key technology related beliefs (i.e.,
perceived ease of use and perceived usefulness), whereas personal innovativeness
only explained perceived ease of use. Contrary to our hypothesis, attitude
did not exert sufficient effect on behavioural intention.
...
Muu nimeke
Salespeople's intention to adopt mobile solutionsAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29520]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mobiiliteknologian aiheuttama teknostressi korkeakoulussa
Parviainen, Teemu (2024)Tässä tutkielmassa tutkitaan mobiiliteknologian aiheuttamaa teknostressiä korkeakoulu opiskelijoiden keskuudessa. Tutkimuksessa pyritään selvittämään, mitkä mobiiliteknologian piirteet aiheuttavat teknostressiä ja, millaisia ... -
Teknologian omaksumiseen vaikuttavien tekijöiden arviointia : case mobiili-tv
Kauppila, Ulla (2008) -
Energy efficiency in wireless networks
Alviola, Teemu (2013)Tämä pro gradu -työ on sekundääritutkimuksena tehty kirjallisuuskatsaus energiatehokkuuden tarkastelusta langattomissa verkoissa. Työssä tarkastellaan erilaisia mobiiliverkkojen energiansäästömahdollisuuksia. ... -
Analyyttinen asiakkuuksien hallinta mobiilipelien kehittämisessä
Saloranta, Tuomo (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi analyyttisen asiakkuuksien hallinnan hyväksikäyttö mobiilipelien kehittämisessä ja vastataan kysymykseen: ”miten analyyttinen asiakkuuksien hallinta auttaa mobiilipelien ... -
Mobiiliteknologian vaikutukset moniajoon
Vainiomäki, Julia (2018)Tutkielma käsittelee mobiiliteknologian vaikutuksia moniajoon (engl. multitasking). Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Lähteinä käytettiin pääasiallisesti tieteellisiä artikkeleita liittyen mobiiliteknologiaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.