Show simple item record

dc.contributor.authorTuomela, Otto
dc.date.accessioned2013-08-07T19:03:23Z
dc.date.available2013-08-07T19:03:23Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1277612
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41938
dc.description.abstractTutkielmani käsittelee ensisijaisesti uskonnon opetuksessa omaksutun ontologisen ymmärryskehyksen merkitystä monikulttuurisuuskasvatuksen kannalta. Totuuskäsityksen ja sen implikaatioiden käsittely rakentuu Andrew Wrightin teoksessa Critical Religious Education, Multiculturalism and the Pursuit of Truth esittämän kriittisen uskonnon opetuksen mallin kritiikille. Pyrin osoittamaan, ettei uskonnon opetuksessa voida omaksua Wrightin ehdottamaa eksklusivistista uskontorealismia. Väitän, että uskonnollisten totuusväitteiden käsitteleminen yhden totuuden sallivan realismin kontekstissa johtaa koulussa uskonnolliseen eriyttämiseen ja eriytymiseen. Katson uskonnollisen erityisyyden painottamisen ylläpitävän ja jopa edistävän ennakkoluuloisuutta. Esitän tutkielmassa joitakin suuntaviivoja vaihtoehtoiselle uskonnon opetuksen mallille. Pidän Wrightin tietopainotteista uskonnollisen lukutaidon käsitystä monikulttuurisuuskasvatuksen kannalta epäedullisena ja väitän, että ristiriitaisuutta painottavan käsittelyn sijaan tulisi keskittyä yhteisyyteen ja jaettuun yhteiskunnalliseen toimijuuteen. Aktiivista ja dynaamista kulttuurisuutta painottavan kulttuurikäsityksen tueksi esitän demokraattista päätöksentekoa ja vierauteen perustuvaa vastuuta korostavan käsityksen moraalikasvatuksesta.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherWright, Andrew
dc.titleUskonnon opetuksen totuuskäsitysten vaikutukset monikulttuurisuuskasvatuksessa : Andrew Wrightin uskontopedagogiikan kritiikki
dc.title.alternativeAndrew Wrightin uskontopedagogiikan kritiikki
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201308072124
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaYhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Social Sciencesen
dc.contributor.laitosYhteiskuntatieteiden ja filosofian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Social Sciences and Philosophyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineFilosofiafi
dc.contributor.oppiainePhilosophyen
dc.date.updated2013-08-07T19:03:23Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi201
dc.subject.ysouskonto
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysototuus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.subject.ysopluralismi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record