University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sykemittari-interventio yhdeksännen luokan tyttöjen liikuntatunneilla

Thumbnail
View/Open
725.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rautakoski, Satu
Date
2013
Discipline
LiikuntapedagogiikkaPhysical Education Teacher Education

 
Tutkimuksen määrällisessä osassa oli tarkoituksena selvittää 9. luokan tyttöryhmän (n=18) itsearvioitua fyysistä aktiivisuutta sekä sykemittari-intervention vaikutusta koehenkilöiden koululiikuntakokemuksiin, fyysisen aktiivisuuden arvostuksiin ja intentioihin. Lisäksi tutkittiin millä intensiteetillä tytöt liikkuvat liikuntatunneilla ja millainen on heidän aerobinen kuntonsa sykemittarilla mitattuna. Tutkimuksessa selvitettiin myös itsearvioidun fyysisen aktiivisuuden yhteyksiä edellä mainittuihin tekijöihin. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli syventää tutkimuksen tuloksia oppilaiden kokemuksilla sykemittareiden käytöstä. Tutkimuksen toteuttaminen oli osa Sotkamon Liikkumisesta Kansalaistaito – hanketta, joka kannustaa oppilaita liikkumaan ja kehittelee vaihtoehtoja liikunnan lisäämiseksi. Tutkimus oli luonteeltaan toimintatutkimus, jossa käytettiin sekä kvantitatiivisia että kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Tutkimus toteutettiin kaksiosaisena kyselynä keväällä 2011. Kyselyssä käytettiin pääosin aikaisemmissa tutkimuksissa toimiviksi havaittuja mittareita. Määrällisissä analyyseissa tarkasteltiin muuttujien frekvenssejä ja keskiarvoja. Mittauskertojen ja fyysisen aktiivisuuden välisiä eroja ja niiden merkitsevyyttä tutkittiin pienten aineistojen t-testeillä. Määrällisten tutkimustulosten mukaan liikuntasuositusten mukaisen fyysisen aktiivisuuden, eli liikuntaa vähintään tunti päivässä, saavutti vain yksi oppilas. Oppilaista 8 liikkui aktiivisesti, vähintään 4 kertaa tunnin viikossa. Oppilaiden koululiikuntakokemukset olivat myönteiset ja nousivat intervention vaikutuksesta. Samoin liikuntaintentiot 1, 5 ja 10 vuoden päähän olivat jo alkujaan hyvät ja nousivat intervention jälkeen. Oppilaat arvostavat liikuntaa ja arvostukset nousivat intervention jälkeen. Tulokset osoittivat myös, että fyysisesti aktiivisten oppilaiden vastaukset olivat lähes kaikissa mitatuissa muuttujissa tilastollisesti merkitsevästi korkeammat verrattuna kohtuullisesti liikkuviin oppilaisiin. Oppilaiden liikuntatunnin aikaista fyysistä aktiivisuutta analysoitiin tuntien keskisykkeiden avulla. Tytöt liikkuivat tunneilla koululiikunnan tavoi-tesykealueella, joka on 120–170 lyöntiä minuutissa. Sykemittarilla mitattu oppilaiden aerobinen kunto oli keskimääräinen ja parani intervention aikana. Laadullisten tutkimustulosten mukaan toteutunut sykemittari-interventio oli oppilaiden mielestä myönteinen kokemus ja soveltuu hyvin peruskoulun liikuntatunneille. Oppilaat oppivat intervention aikana käyttämään sykemittareita. Sykemittarin käyttö auttoi oikealla tehoalueella harjoitteluun sekä motivoi liikkumaan. Sykemittareiden käyttö liikuntatunneilla tiivisti myös oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta, heidän auttaessaan toisiaan mittareiden käytössä. Tuloksista voidaan tehdä johtopäätös, että sykemittari-interventio onnistui tavoitteessaan lisätä motivaatiota fyysistä aktiivisuutta kohtaan ja sykemittareiden käyttöä kannattaa opettaa koululiikunnassa. Liikuntatunneilla opettajan kannattaa erityisesti kohdistaa huomio vähän liikkuviin oppilaisiin, ja motivoida heitä fyysiseen aktiivisuuteen sekä omaksumaan liikunnallinen elämäntapa. ...
Keywords
fyysinen aktiivisuus sykemittari koululiikunta odotusarvoteoria intentio sykemittarit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201308072123

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23926]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tunnin miellyttävyyden, koetun fyysisen kuormittavuuden, liikunnan arvosanan ja tunnin opetusvaiheiden yhteys 8-luokkalaisten sykkeisiin liikuntatunneilla 

    Knuuttila, Miska (2016)
    TIIVISTELMÄ Miska Knuuttila (2016). Tunnin miellyttävyyden, koetun fyysisen kuormittavuuden, liikunnan arvosanan ja tunnin opetusvaiheiden yhteys 8-luokkalaisten sykkeisiin liikuntatunneilla. Liikuntakasvatuksen laitos, ...
  • Suomalaisten viidennen luokan oppilaiden fyysinen aktiivisuus liikuntatunneilla ja vapaa-ajalla 

    Suhonen, Sami; Valtanen, Leevi (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka suuri osuus liikuntatunnilla ja vapaa-ajan aikaisella fyysisellä aktiivisuudella on suomalaisten viidennen luokan oppilaiden viikoittaisesta kokonaisaktiivisuudesta. ...
  • Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio 

    Mustonen, Jouko; Tuovinen, Jarno (2010)
    Jouko Mustonen ja Jarno Tuovinen. 2010. Tenetin yläkoulun oppilaiden itsearvioitu fyysinen aktiivisuus, arvostukset liikuntaoppiainetta kohtaan ja liikuntamotivaatio. 73 s. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma. Tutkimuksen ...
  • Motivaatioilmaston yhteys yhdeksäsluokkalaisten fyysiseen aktiivisuuteen ja viihtymiseen koulun liikuntatunneilla 

    Soini, Markus (Jyväskylän yliopisto, 2006)
    The aim of this study was to test a theoretical model, in which self-determined motivation was proposed to be constructed of the dimensions of perceived autonomy, social relatedness, and perceived competence. In order to ...
  • Motivaatio ja syke : liikuntamotivaation yhteys 9-luokkalaisten oppilaiden hengitys- ja verenkiertoelimistön kuormittuvuuteen ja fyysiseen aktiivisuuteen koulun liikuntatunnilla 

    Laakso, Timo (2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre