dc.contributor.author | Huttu, Tuomo | |
dc.date.accessioned | 2013-07-19T11:50:26Z | |
dc.date.available | 2013-07-19T11:50:26Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1274803 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41897 | |
dc.description.abstract | Nuorten yhteiskunnallisia tietoja ja eri yhteiskunnallisten ilmiöiden ymmärtämistä, samoin kuin kansalaisuuteen ja yhteiskunnassa toimimiseen liittyviä asenteita tutkimalla voidaan selvittää kansalaisyhteiskunnan tulevaisuuden kannalta merkittäviä kysymyksiä. Nuorten halukkuuteen ja kiinnostukseen osallistua yhteiskunnalliseen toimintaan vaikuttavat nuorten yksilöllisen ja sosiaalisen taustan piirteet, kuten sukupuoli ja kielitausta. Kansainvälisessä ICCS-tutkimuksessa pyrittiin selvittämään piirteiden vaikutusta nuorten yhteiskunnallisiin tietoihin, osallistumiseen ja asenteisiin.
ICCS 2009 -aineiston pohjalta tutkittiin Suomen sisäistä vaihtelua nuorten yhteiskunnallisissa tiedoissa ja taidoissa sekä tähän vaihteluun vaikuttavia yksilöllisiä ja sosiaalisia piirteitä 8. luokkalaisilla nuorilla. Tutkimukseen osallistuneet oppilaat eivät vastanneet kaikkiin koekysymyksiin, vaan kysymykset jaettiin koevihkoihin, joista kukin oppilas sai ratkaistavakseen yhden. Tehtävien skaalauksessa käytettiin MRCML-mallia. Vastemuuttujina tutkimuksessa ovat osaamista kuvaavat Plausible Value -arvot, jotka on generoitu jokaiselle oppilaalle tämän taustatietojen ja koevastausten perusteella mallinnetusta posteriorijakaumasta. Taustamuuttujina ovat sukupuoli, kotona käytettävä kieli, viisi pääkomponenttia (kiinnostus politiikkaan, suhtautuminen tasa-arvoon, kodin sosioekonominen asema, demokraattisuus ja olosuhteet koulussa), osallistuminen koulun toimintaan, osallistuminen järjestötoimintaan, osallistuminen laittomaan protestointiin ja osallistuminen lailliseen protestointiin.
Mallinnus suoritettiin koulu- ja oppilasvaikutuksen sisältävällä varianssikomponenttimallilla, ja tuloksena saatiin 12 päävaikutusta ja seitsemän yhdysvaitusta. Suomen koulujen välinen varianssikomponentti on pieni suhteessa kokonaisvarianssiin eli Suomen koulujen välinen vaihtelu on vähäistä. Yhdysvaikutuksia ei tule jättää pois mallinnuksesta niiden tuoman tilastollisesti merkitsevän informaation takia. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkkojulkaisu. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Raschin malli | |
dc.subject.other | Plausible Value | |
dc.subject.other | sekamalli | |
dc.subject.other | ICCS 2009 | |
dc.title | Peruskoululaisten yhteiskunnallisen osaamisen estimointi sekamallilla : sovellus ICCS 2009 -aineistoon | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201307192090 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Matematiikan ja tilastotieteen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematics and Statistics | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Tilastotiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Statistics | en |
dc.date.updated | 2013-07-19T11:50:26Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4043 | |
dc.subject.yso | lineaariset mallit | |
dc.subject.yso | tilastotiede | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |