University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Kategoriâ roda imen suŝestvitel'nyh v učebnikah Saljût! 1, Možno! 1 i Kafe Piter 1 na osnove kačestvennogo kontent-analiza

Thumbnail
View/Open
2.1 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Savolainen, Paula
Date
2013
Discipline
Venäjän kieli ja kulttuuriRussian Language and Culture

 
Vieraiden kielten opetuksen päätavoite on oppilaiden kommunikatiivisen kyvyn eli suullisen ja kirjallisen viestintäkyvyn kehittyminen vieraalla kielellä. Tämä tavoite määrittelee koko kielten oppimisprosessin ja myös kieliopin opetuksen ja oppimisen. Kommunikatiivisen suuntautuneisuuden täytyy siis vaikuttaa myös vieraiden kielten oppikirjojen laatimiseen, koska oppikirja on kielten opetuksen ja oppimisen pääväline. Substantiivien suku on yksi vanhimmista kieliopillisista rakenteista. Venäjän kielessä sub-stantiiveilla on kolme sukua: maskuliini, feminiini ja neutri. Joissakin lähteissä mainitaan myös neljäs suku (ns. yleinen suku) sekä monikolliset substantiivit, joita käytetään vain mo-nikossa. Substantiivin suku vaikuttaa kaikkiin niihin sanoihin, jotka ovat sen yhteydessä. Venäjän substantiivien sukua on tarpeellista tutkia myös siksi, että suomen kielessä substantii-veilla ei ole suvun kategoriaa. Tämä tutkimus on oppikirja-analyysi, jonka tarkoituksena oli selvittää laadullista sisällönanalyysiä hyödyntäen, kuinka venäjän substantiivien suvun kategoria on esitelty oppikirjoissa Saljut! 1, Možno! 1 ja Kafe Piter 1. Analyysiosassa tarkastellaan substantiivin suvun yleistä esitystapaa, teoriaosuutta, tehtäviä sekä kuvitusmateriaalia. Tutkimustulokset osoittavat, että suvun esitys oppikirjoissa Saljut! 1, Možno! 1 ja Kafe Piter 1 on tiivis ja kussakin kirjassa omalla tavallaan hyvä, vaikka niissä on pieniä puutteita eri osa-alueissa. Oppikirjoissa Saljut! 1 ja Kafe Piter 1 suvun kielioppi on sidottu tekstikappaleeseen ja siten kontekstiin. Oppikirjassa Možno! 1 vaikutelma suvun esityksestä on hajanaisempi, koska se on esitetty erillään tekstistä ja kontekstista. Myös kieliopin teoriaosuuden sisällössä on Možno! 1 tekstikirjan ja tehtäväkirjan välillä eroja. Teoriaselitykset ovat minimaaliset kaikissa kolmessa oppikirjassa, mutta riittävät aloittelijoiden tarpeisiin. Tehtäviä suvun kategorian harjoitteluun on runsaasti ja ne ovat monipuolisimpia oppikirjassa Saljut! 1, mutta oppikir-joissa Možno! 1 ja Kafe Piter 1 on tehtäviä liian vähän, molemmissa vain yksi kirjallinen tehtävä suvun harjoittelua varten. Kuvitusmateriaalia on käytetty eniten oppikirjassa Saljut! 1 ja vähiten oppikirjassa Kafe Piter 1, minkä vuoksi pelkistetyin vaikutelma suvun kategorian esi-tyksestä tulee oppikirjasta Kafe Piter 1. ...
Keywords
venäjän kieli opetus kielioppi oppikirja sisällönanalyysi substantiivin suku Sisällönanalyysi oppikirjat substantiivit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201306091930

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Prepodavanie stepenej sravneniâ imën prilagatel'nyh v učebnikah russkogo i anglijskogo âzykov v Finlândii 

    Sormunen, Satu (2017)
    Aikojen saatossa metodit ja suuntaukset ovat vaihdelleet suuresti vieraiden kielten opetuksessa. Näin ollen myös kieliopin asema kielten opetuksessa on saanut erilaisia rooleja eri aikakausina. Välillä se on ollut merkittävin ...
  • Rečevoj ètiket v izučenii russkogo âzyka kak inostrannogo : primery iz učebnika i obŝeniâ v učebnoj gruppe 

    Kärkkäinen, Saija (2016)
    Tutkin pro gradu -työssäni venäläisen puhe-etiketin representaatiota venäjä vieraana kielenä -opiskelussa. Tarkoituksena on kuvata puhe-etiketin ilmentymistä sekä Kafe Piter 2 -oppikirjassa että suomenkielisten opiskelijoiden ...
  • ПРЕДСТАВЛЕНИЕ ГЕНДЕРА В УЧЕБНИКАХ РУССКОГО И ШВЕДСКОГО ЯЗЫКОВ 

    Alatalo, Satu (2018)
    Tutkin pro gradu -työssäni sitä, kuinka eri sukupuolet ovat esillä venäjän ja ruotsin alkeisoppikirjojen teksteissä ja kuvituksessa. Tavoitteena on tarkastella venäjän ja ruotsin kielen oppikirjoja sukupuolten tasa-arvon ...
  • Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern 

    Kääriäinen, Emmi (2017)
    Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ...
  • Kirjoittamaton kirja, kirjoitettu kirja ja luonnonkirja : planetaariset ilmiöt teksteinä ja kuvina peruskoulun ja lukion kirjoissa 

    Ojala, Jorma (Jyväskylän yliopisto, 1997)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre